Wat je zegt zie je zelf

Jaimy Smeets 31 december 2023 Auteur
Marscha heeft er een zware periode opzitten en ondanks dat ze nu drie weken met haar ouders op een camping in Frankrijk vertoeft, is ze er nog lang niet.
Haar eetstoornis heeft ervoor gezorgd dat ze lange tijd niet echt geleefd heeft en ze is erop gebrand om nu eindelijk haar leven weer op te pakken. Zeker als ze de leuke Ruben ontmoet.
Ruben heeft er geen idee van wat er zich in Marscha’s hoofd allemaal afspeelt. Hij vindt haar leuk en doet er alles aan om haar daarvan te overtuigen.

Het verhaal is vooral vanuit Marscha’s perspectief geschreven waardoor je als lezer echt in haar hoofd kruipt. De gedachten die zij heeft omtrent haar eetstoornis zijn ontzettend goed neergezet. Het biedt een uniek kijkje in het hoofd van iemand die met dergelijke situatie kampt. Jacodine van de Velde heeft dit ontzettend goed gedaan. Marscha weet wel dat wat ze doet niet verstandig en gezond is en ze wil ook wel anders, maar haar eigen gedachten blijven haar manipuleren.
Ook in de vorm van de overige personages, zoals Marscha’s ouders, broertje en Ruben krijgen we een beeld van hoe het is om met iemand om te gaan die zo’n stoornis heeft. Ook van Ruben krijgen we een goed beeld. De hoofdstukken die vanuit zijn perspectief zijn geschreven geven niet alleen een kijkje in zijn gedachten omtrent Marscha, maar ook krijgen we een stukje van zijn achtergrond en zijn leven mee.
Het maakt dat alle personages echt tot leven komen.

De struggle die Marscha voert is moeilijk om te lezen. Het is een meisje dat al snel in je hart gaat zitten en je gunt het niemand dat hij of zij zich slecht voelt over zichzelf. Zeker als dat helemaal niet nodig is.
Toch is het ook een educatief verhaal, dat wellicht een mooie steun kan zijn voor mensen in de situatie van Marscha.
Want bovenal dat het een zwaar onderwerp is, is het een prachtig verhaal dat vol liefde zit. De liefde tussen ouders en kinderen, broer/zus-liefde, liefde tussen vriendinnen, de liefde van een nieuw vriendje en uiteindelijk ook het allerbelangrijkste: zelfliefde.

Bedankt Clavis voor het recensie-exemplaar van ‘Wat je zegt zie je zelf’.

Meer recensies van Jaimy Smeets