Hebban organiseerde diverse “ikleesthuisclubs” om tijdens de Corona-periode mensen aan te moedigen om vooral lekker thuis te blijven.
Ik mocht meedoen aan de ikleesthuisclub omtrent Zo goed als nieuw van Petra Vollinga. Bedankt Hebban en Boekerij voor het recensie-exemplaar.
Zo goed als nieuw begint met het verhaal van Tessa, die onverwacht in verwachting raakt van haar eerste kindje.
Via een advertentie op Marktplaats zoekt ze naar een nieuw bed om samen met haar kindje in te snoozen. Ze stuit daarnaast ook op een advertentie van Annegien, die haar geliefde rode Kia verkoopt.

Annegien gaat op reis en verkoopt naast haar Kia, ook de rest van haar huisraad.
Na het succes van de verkoop besluit ze nog een advertentie te plaatsen op marktplaats, dit keer met de stoere vraag of er iemand is die misschien mee zou willen op reis.
Alleen is ook maar zo alleen.

De gescheiden Herman ziet Annegiens advertentie en besluit gek te doen en stuurt haar een berichtje dat hij wel mee zou willen op reis. Het klikt direct tussen Annegien en Herman dus de deal is snel beklonken.
Maar voor zo’n grote reis heeft Herman natuurlijk wel een goede backpack nodig, waarin hij veel kan meenemen.
Natuurlijk bekijkt hij als eerste de advertenties op marktplaats, want hoe leuk is het om een tas mee te nemen die er al heel wat reizen op heeft zitten.

Jeff heeft zijn reisleven aan de wilgen gehangen, maar zijn backpack kan nog zeker een ronde mee.
Ideaal voor Herman natuurlijk!
En zo vallen we van het ene in het andere verhaal, allemaal via marktplaats.

De overloop van de verhaallijnen is super goed gedaan.
Het is een uniek concept om de reizen van alle spulletjes op Marktplaats te volgen en zo ook een blik te krijgen op de mensen achter de advertenties.
Elk verhaal eindig ik met een glimlach, het komt allemaal zo leuk samen en meer dan eens wordt ik verrast met kleine samenknopingen die ik niet zag aankomen.
Ook elk verhaal heeft zijn eigen stem, waardoor je echt kan onderscheiden over wie het gaat. Ieder personage heeft zijn of haar eigen manier van praten, opvattingen en kijk op het leven.
Uiteraard is er uiteindelijk meer wat hen bindt dan alleen de Marktplaats-advertenties en langzaam wordt duidelijk hoe zich dat ontpopt.

Ik verkoop zelf ook de nodige spullen via Marktplaats en ondanks dat ik daar de liefde niet zal vinden, vind ik het wel heel leuk bedacht en kon ik me ook in het verhaal vinden.
Het is leuk om te zien dat mensen ook echt blij kunnen zijn met, voor hun, nieuwe spullen en een item een nieuw leven geven in plaats van nieuwe spullen kopen.

Zo goed als nieuw is een echte feelgood die je zal lezen met een glimlach, af en toe een frons, maar die je met een voldaan gevoel achterlaat.
Het is zeker niet altijd rozengeur en manenschijn maar uiteindelijk krijgt alles z’n plekje en eindig ik ook het laatste hoofdstuk weer met een lach.

Reacties op: top!

Zo goed als nieuw - Petra Vollinga