Journalistiek onderzoek met de schrijfwijze van een thriller.

Jan Keuken 09 oktober 2019
De Sub-Kop zegt het eigenlijk al, een New-York Times bestseller. Dit heeft niet zozeer iets te maken met het al gerealiseerde, of het te verwachten succes. Het is meer een aanduiding van een presentatie stijl die gedurende het boek steeds duidelijker wordt.

Wat ik hiermee bedoel?

Urbina heeft op indrukwekkende wijze, en met veel moeite, een beeld proberen te schetsen van de criminaliteit op de wereldzeeën. In De jungle op zee geeft hij een inkijk in de meest wetteloze plek op aarde.

Dit niet door met een lang en wellicht saai verhaal of c.q. onderzoek te komen. Nee, elk hoofdstuk snijdt een eigen unieke problematiek aan. En dit op een manier die een hybride vorm is van een thriller en New-York-Times waardige onderzoeksjournalistiek. Het thema is breed, breder dan ik verwacht had zelfs. Op de zee gebeurd er eigenlijk hetzelfde als in het misdaadcircuit op land, maar dat op onverwacht grote en schaamteloze schaal. Waar de pakkans kleiner wordt, zijn we de criminaliteit groeien, dit is geen open deur helaas, maar pijnlijke werkelijkheid.

Zelf had ik verhalen verwacht uit de geschiedenis van Sir Francis Drake, de gentlemen-piraat, wellicht de moderne Somalische piraten. Piraterij is ook een thema, maar het boek opent met dierenwelzijn.

Op spannende wijze wordt de achtervolging door het SeaShepherd schip op een illegale visser beschreven. De moeite die de auteur doet om boven op de actie te zitten wordt gelijk duidelijk. Urbina reisde jarenlang over de wereld om verslag te doen van onopgeloste moorden, piraterij, moderne slavernij aan boord van grote schepen en ernstige milieumisdrijven, zoals overbevissing en vervuiling.

Er zijn niet alleen veel menselijke slachtoffers, maar ook de planeet is de dupe van de illegale visserij, het dumpen van olie en oorlogsafval als mosterdgas en zeemijnen. Het boek geeft een schokkend beeld van de vaak verborgen wetteloosheid op de wereldzeeën en vertelt het verhaal aan de hand van pakkende voorbeelden. De manier van onderzoeken, de manier van verslagleggen is uniek. Door de moeite en tijd die de auteur neemt, wordt het een waardevol boek, een document van de problematiek op het water.

De auteur stelt eigenlijk; door het gebrek aan toezicht, en het ontbreken aan de wil van overheden, blijft de wetteloosheid in stand. Overheden bemoeien zich wel met de territoriale wateren, maar de internationale wateren zijn altijd een probleem van iemand anders, of te wel; niemand die hier baat bij heeft.

Kort samengevat, het boek snijd in verschillende hoofdstukken de problemen aan die op de wereldzeeën spelen. Prachtig geschreven, zeer informerend in verhelderen. Laten we hopen dat de juiste personen dit boek onder ogen krijgen, zij die wellicht oorzaken voor de problematiek kunnen wegnemen.

Meer recensies van Jan Keuken