Een droom die werkelijkheid werd, maar soms ook een nachtmerrie kan zijn.

Jan Keuken 28 januari 2020
Schiphol; luchthaven, businessmodel,dagje uit, slechte buur, wat is Schiphol nu eigenlijk?

Ik vloog voorheen vaak via Schiphol naar een breed scala aan bestemmingen. Inmiddels is dat zakelijk minder aan de orde, en zijn het alleen nog privé-tripjes.
Je staat er nooit bij stil dat Schiphol Airport zo'n impact heeft op de omgeving waarin het zich als een inktvlek de afgelopen eeuw heeft uitgespreid.

Toen ik het boek ontving om te recenseren, ging ik er van uit dat het een langs een duidelijke tijdlijn vertelde geschiedenis weergaf van Schiphol. Maar niets is minder waar.
Het boek geeft niet alleen een schitterende geschiedenis weer van de luchthaven, maar durft ook de pijnpunten aan te stippen. Dit wordt in elke fase van de luchthaven doeltreffend geïllustreerd doormiddel van persoonlijke verhalen.

De uitstapjes die de auteur maakt over de ontwikkeling van het vliegen, en de droom die mensen daar al sinds mensenheugenis over hebben zijn erg informerend in interessant om te lezen.

Een uitbreiding of nieuwe baan is veel meer dan minder natuur en meer beton. Het is vaak een aantasting van iemands persoonlijke leefomgeving. De relatie tussen Schiphol en de KLM wordt uitgebreid besproken. Waar ik eigenlijk dacht dat deze 2 partners voor het leven zijn, blijkt dit af en toe nogal een naar huwelijk, waar een echtscheiding onmogelijk is.

Ook de rol van de directeur van de KLM, Plesman, is een interessante. Ik vond het logisch dat er een standbeeld van hem op Schiphol staat, na dit boek is dat helemaal niet meer zo logisch. De tegenwerking van de KLM tegen Schiphol wordt op een gegeven moment zelfs rancuneus.

De verandering in de maatschappij wordt aan de hand van de reacties op Schiphol weergegeven. Waar vroeger elke verandering en groeistuip bewonderend werd toegejuicht, zijn inmiddels de reacties veel kritischer geworden en de belanghebbenden mondiger.

Het boek geeft een intrigerend kijkje achter de schermen van de luchtvaart in Nederland. Gezien de discussie rondom de Luchthaven van Lelystad momenteel gevoerd wordt, een uiterst actueel boek. Het is veel meer dan alleen een biografie van Schiphol, het verteld het verhaal over een droom die werkelijkheid werd, maar soms ook een nachtmerrie kan zijn.

Landen op de Polderbaan zal nooit meer hetzelfde zijn.

Meer recensies van Jan Keuken