Fascinerend boek

JandeBoer 09 februari 2024
Dit is zo'n boek waarvoor ik 's avonds wat eerder naar bed ging zodat ik meer tijd heb om te lezen, ik werd het boek ingezogen vanaf de eerste pagina en het liet nier meer los tot het einde. Grann schrijft fantastisch, hij neemt je mee op reis, maar neemt je ook mee in de hoofden van een aantal hoofdrolspelers, hij neemt je mee in geopolitiek anno 1742 en weet je aan het nadenken te zetten over de grote dingen in het leven. Hoe zou jij je gedragen als je zonder contact met de buitenwereld op een rotsblok zit zonder eten en met tientallen andere mannen en dat maandenlang, hoe wordt de beslissing genomen om een grote oorlog te beginnen (weapons of mass destruction, weet U nog wel?), hoe weinig een mensenleven waard is? Je vaart mee over woeste golven, je hebt honger me de bemanning en je ziet de besneeuwde toppen van de Andes. Het boek greep me en dat gebeurt niet vaak.

Meer recensies van JandeBoer