Zo actueel dat je er wel stil bij moet blijven staan

Janneke van Geertruy 06 september 2019

Robert Muchamore werd bekend in 2005 toen hij voor zijn eerste boek CHERUB: The Recruit de Red House Children’s Book Award won. Na The Recruit volgden nog zestien boeken binnen de CHERUB-serie. Muchamore wordt gezien als een van de grondleggers van het huidige Young Adult-genre samen met schrijvers als Anthony Horowitz en Charlie Higson. Na Killer T dat in 2018 verscheen is Arctic Zoo zijn tweede losstaande Young Adult-roman.

In Arctic Zoo maken we kennis met Georgia Pack uit Groot-Brittannië, een briljant scholiere die in de voetsporen van haar zus wil treden door dokter te worden. Wanneer haar zus zelfmoord pleegt gebeurt dat eerder dan verwacht. Niet als dokter maar als activist. Tegelijkertijd ontmoeten we Julius Adebisi, de neef van een welgesteld politicus uit Nigerië. Hij is homoseksueel maar kan niet uit de kast komen. Zijn familie is fel tegen de liefde die opbloeit tussen hem en zijn vriend Duke en dreigt hem te verbannen naar een militaire school waarna Julius en Duke samen weglopen en hun toevlucht zoeken in de Arctic Zoo.

Het boek start in een psychiatrische inrichting in East Grinstead in Groot-Brittannië. Hier ontmoeten we Georgia die deelneemt aan een therapiesessie wanneer Julius binnengebracht wordt. Hierna duiken we in elkaar afwisselende hoofdstukken in de geschiedenis van Georgia en Julius en leren we waarom ze daar in East Grinstead terecht komen.

Net als in Killer T is Muchamore vlot met de pen. Korte zinnen en begrijpelijke taal zorgen ervoor dat je vlot in het verhaal gezogen wordt. Hij schrijft erg visueel: zonder moeite weet hij een realistisch beeld te scheppen van het Nigeria waarin Julius opgroeit en de sterke politieke en homofobe gevoelens die daar aan de orde van de dag zijn en het Engeland waar Georgia opgroeit waar de onrust onder de inwoners jegens de politiek steeds erger wordt. Muchamore springt eenvoudig tussen het heden en verleden in de verhaallijnen van beide personages om het boek op snelheid te houden zonder de aandacht van de lezer te verliezen.

Gedurende hun reis in het boek, waarbij hun verhaallijnen op enkele punten elkaar raken, verkent Muchamore interessante terreinen: psychiatrie, geaardheid, activisme en politieke corruptie. Onderwerpen die ver van elkaar af lijken te staan maar waarvan Muchamore bewijst dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden en verschrikkelijk actueel zijn.

“ It isn’t easy to change the world. But you’ve got to keep trying.”

Muchamore heeft met Arctic Zoo een heel sterk en actueel boek geschreven waarin het heel duidelijk wordt dat onze jeugd de toekomst heeft. Hoewel het bij vlagen iets gehaast aanvoelt is dit een boek waar je zeker even bij stil moet blijven staan.

Meer recensies van Janneke van Geertruy