Mysteries van het woud

Jasmine-Liebrecht 21 januari 2023
Toni Coppers is een auteur waar Vlaanderen fier op mag zijn. Zijn schrijfwijze is zeer toegankelijk. Hij weet hoe hij spanning moet opbouwen en de lezer kan meenemen in het verhaal.

Offer, geschreven door Toni Coppers, is het derde deel in de Alex Berger-serie. Je kan de boeken prima los van elkaar lezen. Om nog een betere band op te bouwen met de personages is het wel een meerwaarde om De zaak Magritte en Val eerst te lezen, maar zeker geen must. Het is een boek waar verschillende thema's aanbod komen. Het is geen doorsnee thriller waarbij een (ex)politieagent jacht maakt op een moordenaar, noch is het een boek vol clichés met alcoholisten en jeugdtrauma's. Het boek is een perfecte afwisseling tussen spanning en hedendaagse onderwerpen die ons allen bezig houden. Verdriet, vriendschap, de zoektocht naar rust, etc.

Alex Berger is een ex-politieagent die het liefst van al van de rust wil genieten. Zij die de voorgaande boeken gelezen hebben weten dat hij getekend is door een groot verlies. Zijn goede vriendin Sara Cavani vraagt zijn hulp bij de zoektocht naar een moordenaar. Ondanks dat hij zijn detective hoofdstuk afgesloten had geeft hij toch toe. Of dit ligt bij de loyaliteit aan zijn goede vriendin of de drang om de puzzel op te lossen is voor de lezer om te beoordelen.

Het verhaal speelt zich af in het kleine, afgelegen Suxy en het mysterieuze woud, Anlier. In het woud wordt een lichaam gevonden van een jonge vrouw die op een gruwelijke wijze om het leven gebracht is. Al snel is het duidelijk dat dit niet het eerste slachtoffer is. Misschien ook niet het laatste?

Het boek benadert de perfectie. Het einde van het boek gaf mij gemengde gevoelens. Maar ik laat het aan mijn leesgenoten om zelf een oordeel te vormen. Ik raad het boek iedereen aan.

Meer recensies van Jasmine-Liebrecht