Een oud verhaal in een nieuw jasje

Jenny Oreel 07 december 2021
Grooge is een vervelende, sikkeneurige man die weinig oog heeft voor de mensen in zijn omgeving. Hij toont geen compassie, mijdt contacten en is bovendien ook hard voor zichzelf. Pas nadat de drie spoken hem als het ware een spiegel voorgehouden hebben vallen de schellen van zijn ogen en beseft hij wat hij anderen en zichzelf heeft aangedaan. De tijd is rijp voor een omslag, Is Grooge bereid om die te maken?

Een oud verhaal in een nieuw jasje. Voor de oorspronkelijke versie van deze hartverwarmende vertelling moeten we anderhalve eeuw terug in de tijd, Charles Dickens schreef deze novelle al in 1843. Dat dit verhaal de tand des tijd doorstaan heeft is niet zo verwonderlijk. De kerstboodschap is immers van alle tijden. Charles Dickens heeft er veel mensen mee geïnspireerd, A Chrismas Carol is niet voor niets zo vaak bewerkt.

In deze bewerking vallen de illustraties die geheel aansluiten bij het verhaal op. Ze doen zeker geen afbreuk aan de Charles Dickens sfeer, maar zijn toch helder, kleurrijk en vrolijk. De rijm maakt dat het verhaal vloeiend gelezen kan worden. Heel prettig!

Charles Dickens laat de lezer het onrecht en pijnlijke verschil tussen sociale klassen voelen. Door het mooie slot van het verhaal sla je het boek toch met een goed gevoel dicht. Een boek dat niet gauw zal vervelen en perfect past bij de kerstgedachte. Deze herbewerking is erg geslaagd.

Meer recensies van Jenny Oreel