Origineel, spannend en fantasierijk.

Jenny Oreel 28 mei 2022
Als de stoere, jongensachtige Mot (haar echte naam is Vlinder) in contact komt met metaalvisser Lukas opent zich voor haar een nieuwe wereld. Ze sluit zich aan bij de ietwat ruige types die deze tak van sport bedrijven en heeft al gauw een topvangst: een roestige duikboot. Dit is het begin van een spannend avontuur. Want direct na haar grote vangst is er een kaper op de kust die haar de gevangen ‘schat’ wil aftroggelen. Hij biedt een behoorlijk bedrag maar Mot weigert het aanbod, mede op advies van haar nieuwe vrienden. De man in kwestie is sowieso niet geliefd in het dorp omdat hij zijn macht misbruikt. Uit angst voor represailles danst iedereen naar zijn pijpen! Maar Mot heeft daar helemaal geen in.
Ze sluit zich aan bij de metaalvissers en hun vrienden waarvan er veel op de omstreden ‘Werf’ wonen. Mot zou zelf niets anders willen dan daar wonen maar de levensstijl van deze mensen staat haaks op die van haar moeder, die van Mot het liefst een meisje - meisje wil maken. Daarom hebben ze best vaak ruzie, er is veel onbegrip van beide kanten. Maar naar gelang het verhaal vordert krijg je als lezer steeds meer begrip voor allebei. Daarnaast word je meegesleept in een spannend avontuur dat zich gedeeltelijk onder water afspeelt

Een origineel thema; over het bestaan van metaalvissen als hobby wist ik bijna niks. Het lijkt me een spannende bezigheid. Wat een goed idee om hier een verhaal over te schrijven. Deze ‘part of the story’ zorgt voor spanning en avontuur. Maar Sanne Rooseboom zou Sanne Rooseboom niet zijn als dit alles was. Zij heeft ook in dit boek gezorgd voor gelaagdheid en diepgang. Want de relatie tussen Mot en haar moeder laat nogal wat te wensen over. Aanvankelijk denk je als lezer dat de moeder van Mot zo’n type is die uitsluitend voor uiterlijke schijn gaat maar dat blijkt uiteindelijk toch wel iets genuanceerder te liggen.

We kennen deze auteur onder andere van de geweldige serie ‘Het Ministerie van oplossingen’. Maar met Mot zet ze zichzelf wederom op de kaart. Want wat een gaaf boek is dit. Vriendschap, relaties, milieu, politiek, gevoelens, samenleven, het speelt stuk voor stuk een rol in dit verhaal. Vooroordelen worden ontkracht omdat dingen vaak niet zijn wat ze lijken te zijn. En het kost weinig moeite om in de huid van Mot te kruipen.

De illustraties en de cover zijn blikvangers. Maken het geheel compleet. Zeker ook de kleurstelling van de platen met veel roest-bruin. Ik denk dat veel kinderen zullen genieten van dit originele, gelaagde, spannende verhaal dat heen en weer schommelt tussen echt en fantasie!

Meer recensies van Jenny Oreel