Grijze zone

JKleest 25 september 2020
Een recensie van het boek Uitgekookt van Pat Craenbroek

‘Kom eens hier, meid,’ had hij haar gezegd. ‘Het leven is niet steeds zwart-wit, het is niet altijd ofwel goed, ofwel kwaad. Er zit een grote grijze zone tussenin’

Margaux Bakker werkt als openbaar aanklager voor het openbaar Ministerie in Leuven. Ze heeft een enorme ambitie en een groot rechtvaardigheidsgevoel. Hiermee bijt zij zich vast in een zaak waarin een arts een aantal enorme medische missers heeft gemaakt. Tegelijkertijd worden er door het parket van Leuven een aantal sterfgevallen onderzocht. Gaat het hierbij steeds om tragische en bizarre ongevallen of is er meer aan de hand? Margaux en haar collega's gaan op onderzoek uit.

Gaandeweg ontdekken zij dat er een verband bestaat tussen de blunderende arts en deze ongevallen waardoor het steeds waarschijnlijker wordt dat we te maken hebben met gruwelijke moorden. Wie zijn de slachtoffers en wie zit er achter de moorden?

Ook maken we kennis met Fré(derik) Hartog die na een val in het ziekenhuis is beland en als gevolg hiervan in coma en verlamd is geraakt. Langzaamaan wordt hij wakker waarna we via zijn herinneringen en gedachtes erachter komen dat hij een geheim met zich meedraagt. Door het onderzoek en via Fré(derik) Hartog komen we steeds meer te weten. O.a. dat alle slachtoffers via een online pedofielennetwerk aan elkaar zijn verbonden. Veegt er iemand zijn smerige straatje schoon of rekent er iemand af met deze smeerlappen en krijgen ze hun verdiende loon.

Dit alles brengt Margaux aan het twijfelen en stelt haar vertrouwen in de rechtspraak op de proef. Wie is in dit verhaal nu goed en wie slecht. En gaat het wel lukken om zowel de moordenaar tijdig op te sporen als de leden van het pedofielennetwerk voor de rechter te brengen.

'Uitgekookt' is een goed uitgewerkte en spannende thriller. Pat Caenbroek heeft een prettige schrijfstijl en de afwisseling in perspectieven zorgt voor voldoende spanning, verwarring en een prettig tempo waarin het plot wordt ontvouwen.

In Uitgekookt beschrijft Pat Craenbroek het leven en haar personages zoals ze echt zijn. Dit realisme zorgt ervoor dat de meeste personages niet echt sympathiek te noemen zijn. Tegelijkertijd krijg je ook inzicht in en misschien wel (deels) begrip voor de motieven en acties van de daders.

Ik vond het interessant om door het lezen van het boek wat meer inzicht te krijgen reilen en zeilen van het werk bij het openbaar Ministerie. Pat Craenbroek heeft daar vanuit haar eigen ervaring als gerechtsarts natuurlijk veel inzicht in.

Minder fraai is natuurlijk de wereld die zij beschrijft van de uitbuiting van vluchtelingen en van seksueel misbruik van kinderen. En ook de beschrijving van de gruweldaden in het boek blijven als je visueel bent ingesteld zoals ik wel even op je netvlies hangen. Misschien is deze thriller daarom wel niet voor iedereen geschikt. Hou je van eerlijk, rauw, van sterke personages met zwakke en donkere kanten, dan is Uitgekookt een thriller die je beslist moet lezen.

Met dank aan Thrillers & More voor het organiseren van de leesclub en uitgeverij Hamley Books voor het beschikbaar stellen van het recensie-exemplaar van ‘Uitgekookt’.

Meer recensies van JKleest