Wat zou jij doen?

JLAngelica 29 februari 2024
Nora is een jonge vrouw die zich depressief, eenzaam en als een mislukkeling voelt. Na een aantal teleurstellingen in haar leven, besluit ze haar leven te eindigen. In plaats van dat ze naar de hemel of hel gaat, wordt ze wakker in een bibliotheek.

Deze bibliotheek is gevuld met verschillende boeken. Elk weergeeft een ander mogelijk leven van Nora en er is 1 boek waar alle teleurstellingen in staan. Nora wordt aangemoedigd om verschillende boeken te lezen om vervolgens te ontdekken dat haar leven ook op andere manieren geleefd had kunnen worden. Nora begint daarna aan een reeks van verhalen waarin ze verschillende mensen tegenkomt die haar leven op verschillende manieren heeft beïnvloed. Steeds verder in het verhaal begint Nora te beseffen dat elk leven zijn eigen uitdagingen en keuzes heeft en ze ziet in dat naar leven zo slecht nog niet was.

Het boek heeft een hele fijne schrijfstijl. Door de verschillende perspectieven van Nora's leven en de gevoelens er achter komt dit boek soms best confronterend over. Het verhaal kan je erg op je eigen leven betrekken en vragen zullen door je hoofd spoken. Het is erg knap hoe de schrijver de realiteit van het leven neerzet in het verhaal en ook kan laten merken hoe het is om te blijven hangen in negativiteit in welk perspectief dan ook. Echt een verhaal wat je aan het denken zet en je doet beseffen wie je bent en hoe dat tot stand is gekomen op basis van alle keuzes die je gemaakt hebt tot nu toe in je leven. Daarmee wordt er ook in het verhaal de nadruk gelegd op hoe belangrijk het is dat we accepteren wie we zijn.

Het boek geeft je daarmee dus een mooie herinnering mee die je doet beseffen dat je altijd zelf de regie hebt over je leven en de keuzes die op je pad komen.

Meer recensies van JLAngelica