Graag een verfilming met Astrid Stockman

Johan Buts 15 november 2021
In 'de upgrade', de recentste worp van professor marketing Steven Van Belleghem worden we meegenomen naar een niet eens zo verre toekomst, het jaar 2045. Gewoonlijk sta ik sceptisch tegenover auteurs met een totaal andere achtergrond dan die van thrillerschrijvers. Want toegegeven, én professor marketing én managementboeken, toch iets heel anders dan thrillers. Maar kijk, ik moet mijn ongelijk toegeven, dit boek boeit me van begin tot eind, en daar zit het onderwerp ook wat voor tussen, ik ben namelijk diversiteitscoördinator bij de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid (het vroegere ministerie van werk), ik heb het ontplooien van het verhaal met buitengewone belangstelling gevolgd.
Een virus gecreëerd door mensen, dat klinkt toch bekend in de oren? Een virus dat voor een DNA-aanpassing zorgt en supermensen aflevert. Het zou me niet eens verbazen mocht dat al bestaan. De (kleine) afwijking die mensen hun authenticiteit geven verdwijnen en er worden enkel nog perfecte mensen geboren, dat klinkt toch mooi? Daar ben ik niet mee akkoord, al was het al maar vanuit mijn rol als diversiteitsambtenaar. Want ik vind net dat deze beperkingen een mens mooi en uniek maakt. Bovendien spelen er in het verhaal nog raciale redenen mee, en daar komt mijn weinige haar nog meer van recht staan. In De upgrade zijn al slechte mensen met het virus aan de slag, stel je maar eens voor wat dit virus had gedaan in de handen van die Duitser met zijn snor en wat die zo al op zijn kerfstok heeft.
Dit virus heeft zelfs de dood van enkele vooraanstaande wetenschappers op zijn naam, vakmensen die mee aan de wieg van het virus hebben gestaan.
Romy tracht met haar organisatie een wettelijk kader te scheppen rond DNA-manipulatie, maar er zijn er altijd die er de kantjes van af lopen. Dit spannende verhaal toont ons eens te meer dat wraak een slechte oplossing is. Ik merk een open einde op en kijk dus uit naar het vervolg, maar vergeet zeker ook de managementboeken niet ;).
Het zal me ook benieuwen of er een verfilming komt, en wie er dan in mee mag spelen, hopelijk met een fel uitgediepte rol voor Astrid Stockman.

Meer recensies van Johan Buts