Roman in mantelpakje/Hillarische roman

Johan Buts 30 augustus 2020
Voor een van de vele leesclubs die via Hebban lopen heb ik Rodham van Curtis Sittenfeld mogen lezen. Hoewel deze schrijfster nieuw voor me is, is ze met Rodham niet aan haar proefstuk toe. En dat ze ondertussen een geoefend schrijfster, dat merk je, ook al is dit het eerste boek dat ik van haar lees.
De roman gaat over Hillary Clinton, meisjesnaam Rodham, en heeft een origineel uitgangspunt. Namelijk wat er eigenlijk zou gebeurd zijn wanneer zij nooit met Bill zou getrouwd geweest zijn. Bij uitbreiding gaat dit verhaal zelfs over hoe het met de Verenigde Staten zou gegaan zijn, als Bill nooit president zou zijn geweest.
Rodham gaat over een sociaal erg geëngageerde vrouw, die in het verlengde van haar studies vrijwilligerswerk in een rechtswinkel doet. Zo worden al gauw de latere verkiezingsthema’s duidelijk waar Hillary de nadruk op wil leggen.
Op haar 23e maakt ze kennis met Bill Clinton, Bill is een aantrekkelijk innemend man, en al gauw begint ze een relatie met deze man. Zelfs wanneer duidelijk is dat hij een groot libido heeft en zich niet aan relatietrouw kan houden, verdedigt ze hem, tegen haar vrienden en vriendinnen en voor zichzelf. Toch sluipt er twijfel in, en uiteindelijk, wanneer Bill haar ten huwelijk gevraagd en zij ja heeft gezegd, komt er toch een einde aan de relatie en gaan ze elk hun eigen gang.
Tot aan het einde van de relatie kan alles werkelijk gebeurd zijn, de auteur gaat in de roman echter verder met de relatiebreuk tussen de twee, en neemt ons in een verhaal, met relatief lange hoofdstukken, die wel duidelijk afgerond zijn, maar soms, door de flashbacks toch wat onduidelijk kunnen overkomen.
In het boek komen we vooral veel te weten hoe verkiezingen in de Verenigde Staten gebeuren, dat het een echte business is en dat het vooral een kwestie van veel geld is en de juiste mensen te kennen. Niet alleen moet de kandidaat de verkiezingen winnen binnen de eigen partij, waar al heel veel geld in kruipt, maar dan moet de kandidaat van de Democraten het nog opnemen tegen de kandidaat van de Republikeinen. Kandidaten die geen groot netwerk achter hen hebben of grote geldschieters maken geen schijn van kans tegen de grotere kanonnen, zoals in het echte leven een Trump bijvoorbeeld.
De thema’s die Hillary aansnijdt in haar derde race naar het kandidaatschap om president te worden voor de Democraten, in het boek stelt ze zich alleszins een derde keer kandidaat, nadat ze zich de vorige malen zich had teruggetrokken, komen volgens mij ook overeen met de thema’s die de auteur zelf belangrijk vindt. Feminisme, diversiteit, de multiculturele samenleving. Die thema’s gebruikt ze in de strijd om het presidentschap, dat haar zelf in een rivaliteit met haar oud-geliefde brengt.
Als ik de naam Hillary hoor denk ik steeds aan een mantelpakje, dus is Rodham voor mij een roman in mantelpak, 4 sterren voor deze bij wijlen hillarisch ;) boek.

Meer recensies van Johan Buts