Stephen King? Nee, een schrijver van bij ons

Johan Buts 29 juli 2022
De cover van ‘de laatste stap’ doet vermoeden dat het een bovennatuurlijke thriller van pakweg Stephen King is. Niets is minder waar, want het gaat om een schrijver van bij ons, Paul De Bruyn.
In een razende vaart, 10 dagen zo blijkt achteraf, lost het team van Eric Michiels een dubbele moord op. Een knap geschreven politiethriller, die zich afspeelt in het immer broeierige Antwerpen, vooral tijdens de zomer. Precies of de schrijver wist dat het in 2022 zo’n hete zomer zou gaan worden.
Extreemrechts sympathisant Bert Peeters wordt gruwelijk vermoord teruggevonden in Hoboken. Dan wordt er al gauw de conclusie getrokken dat moslims of hun sympathisanten hier voor iets tussen zitten. En dat is natuurlijk spek voor de bek van de extreemrechte organisatie ‘The Core’ opgericht door Joshua van Gelder. Maar wanneer er een tweede lijk wordt gevonden, een oud-collega van Bert Peeters, die zich tot de Islam heeft bekeerd, gaat de bal pas echt aan het rollen.
Onze politiemensen hebben geen greintje sympathie voor Bert, een aan lagerwal geraakte ex-journalist, maar zo’n gruwelijke dood verdient niemand niet. Was Bert iets op het spoor en is hij daarom vermoord? En waarom is Dina, de ex-collega dan vermoord? Was zij wel het originele slachtoffer?
In een sneltreinvaart gaan we door het verhaal, waar een heleboel personages aan te pas komen. Een overzicht voor- of achteraan het boek had wat wel makkelijker geweest. Deze thriller was vlot leesbaar, goed uitgewerkt, en brandend actueel. Het is het tweede boek met politieman Eric Michiels in de hoofdrol, en het is goed dat dit personage ook gegroeid is tegenover ‘Fatale vriendschap’. Hier mogen wel meerdere thrillers van komen, al dan niet verfilmd.

Meer recensies van Johan Buts