De auteur heeft vanalles voor je in petto, in het laatste deel.

Johan Buts 20 juni 2020
Voor een van de Hebban-leesclubs mocht ik De Speelgoedman, de tweede thriller van Heleen van den Hoven bij de Crime Compagnie, lezen.

In De Speelgoedman maken we kennis met het transportbedrijf Dubbelman, waar Inigo, de man met de speciale naam en neef van de directeur werkt. Een nogal stille man, die, zo blijkt achteraf, worstelt met zichzelf. Door enkele flashbacks wordt duidelijk dat hij eigenlijk niet weet waar hij nu precies vandaan komt. Een zoektocht die hem zelfs tot Spanje brengt, want daar lijken zijn roots toch te liggen. Buiten dat hij werkzaam is bij de firma, houdt hij zich in zijn vrije tijd bezig met het maken en herstellen van kinderspeelgoed, poppen en auto’s.

Aan de andere kant heb je Fee, een vrouw die ook bij de firma Dubbelman werkt, en waar Inigo meer en meer naar toe groeit. Zij heeft een probleem met haar ex-vriendje, die onder meer pikante foto’s van haar verspreidt. Maar Inigo ondervindt meer en meer persoonlijke problemen, door zijn identiteitscrisis durft hij geen relatie aan, bang om Fee te kwetsen.
Door een tripje met Fee naar Londen ondervindt Inigo in het warenhuis Harrod’s dat hij daar naar zijn gevoel toch al eens geweest is. Beetje bij beetje sijpelt de waarheid bij hem binnen, mede dankzij de hulp van een ingehuurd privédetective.

Korte hoofdstukken, soms wel iets te korte, zorgen voor vaart in het verhaal, en maken dat het boek nog vlugger uit is dan je denkt. Het lijkt of de auteur al de actie voor het 4e en laatste deel van het boek heeft bewaard, de waarheid komt uit, en er gebeurd veel op korte tijd. Misschien soms wel te veel, wat de geloofwaardigheid niet altijd ten goede komt. Dat laat ik hier in het midden, het was te merken dat de schrijfster zich op voorhand goed had laten informeren. Want ik heb me uiteindelijk wel geamuseerd met dit boek. Er hangt regelmatig wat spanning in het verhaal, en het is onderhoudend. Niet alle vragen worden beantwoord, maar daarvoor hebben we onze fantasie gekregen, nietwaar?

Meer recensies van Johan Buts