Verrijkend verhaal zonder mobiele telefoons

Johan Buts 03 augustus 2019
In 'Zwarte golven', de debuutroman van marketeer Eric Wewerinke, wordt het relaas uit de doeken gedaan van een zeiltocht die hij ooit zelf gemaakt heeft in zijn jonge jaren. Hij gebruikt hiervoor wel andere namen en voegt hier en daar wat extra elementen toe om de dramatiek wat te verhogen.
Wat volgt is een reisverslag van de zeiltocht die in Nederland begon en via enkele omwegen naar Corfu moest leiden. Onderweg leren schipper Robert, de organisator van de zeiltrip, en Julia en Tim, die elkaar al wel eerder hadden ontmoet maar niet ervaren in het zeilen waren, elkaar beter kennen. Ze zijn immers gedurende enkele weken alleen op elkaar aangewezen.
Tim twijfelt toch al vrij vlug aan de oprechtheid van Robert maar gaat nadien ook piekeren over die van Julia. Wanneer ze in een storm terechtkomen vergaat hun zeilboot bijna. Als ze op kalme zee varen, profiteren Julia en Tim er van om tussen enkele zeedieren te gaan zwemmen, maar door het voortdurende wantrouwen rond de persoon van Robert, kan Tim, die het hele relaas doet, er niet echt van genieten. Want wat is er nu echt van wat Robert verteld, en wat moet er met een korreltje zout worden genomen?

Het niet gebruiken van nummering bij de hoofdstukken maar het hanteren van titels maakt dat je zo door dit spannende reisverhaal zo door bent. Persoonlijk zou ik dit boek eerder een waargebeurd reisverhaal noemen, weliswaar met een spannend kantje.
Dat het verhaal zich afspeelde in een tijd zonder mobiele telefoon vond ik best verrijkend. 3 sterren voor mij.

Meer recensies van Johan Buts