Onvermogen

Joke Zwier 27 april 2020
Op zijn twaalfde kwam Igor Znidarsic vanuit Joegoslavië naar Nederland met zijn ouders. Hij kwam na de middelbare school in de journalistiek terecht En werkt de laatste jaren op de communicatieafdeling van de Koninklijke VNCI, de branchevereniging van de Nederlandse chemische industrie. Hij heeft al verscheidene romans en thrillers geschreven.

Na het lezen van De Blindganger en De uitverkorene was ik wel heel erg nieuwsgierig naar Koud zonder jou. Koud zonder jou is het derde en laatste deel van de Bianca van Dijk trilogie. Dit deel is afzonderlijk heel goed te lezen. Met Koud zonder jou nemen we afscheid van rechercheur Bianca van Dijk en Joris Vischjager.
Bianca van Dijk en Joris Vischjager onderzoeken de vermissing van een blonde vrouw. Deze is voor het laatst gezien toen ze op de fiets stapte en is daarna spoorloos verdwenen. Enkele dagen later wordt haar lijk vol messteken gevonden.
Wanneer een tweede vrouw vermist wordt, die ook blond en stevig is, denken Bianca en Joris al gauw dat er een seriemoordenaar aan de gang is. Maar ook met dit lijk is weer iets vreemds aan de hand. De druk van hogerhand wordt al gauw voelbaar. En ook de botte chef Westra ontbreekt weer niet.
Het onderzoek wordt bemoeilijkt, doordat ze alleen een vaag signalement hebben van de dader. Als dit in de krant wordt gepubliceerd worden ze overstroomd met telefoontjes.
Gaat het Bianca en Joris lukken om de dader te vinden?

Ernaast speelt de verdwijning van Lotje, de zus van Bianca een rol. Deze is in haar jeugd verdwenen en nooit gevonden. Joris wil in het kader van zijn naderende pensioen een aantal cold-cases openen.
Met een zinderend einde wordt Koud zonder jou afgesloten. Een einde dat ik echt niet verwacht had.

Het verhaal wordt wisselend vanuit het perspectief van Hennie en Bianca verteld. Je weet al vroeg wie de psychopaat is, maar dat stoort niet. Hennie speelt een spel met zijn slachtoffers.
Hij vraagt zich af of hij koelbloedig en berekend te werk kan gaan? Door de korte hoofdstukken blijf je doorlezen en vallen de puzzelstukjes op zijn plaats.
De perspectiefwisselingen naar het heden en verleden van Hennie en Bianca houden de boog gespannen.

Ook in Koud zonder jou krijg je een inkijk in het hoofd van de dader. Zijn haat of moet ik zeggen onvermogen jegens vrouwen is zeer groot.

“De opwinding is vergelijkbaar met het besef dat je werphengel opeens kromtrekt en je de weerstand via je pols tot in je schouders voelt: heeft het kunstaas zich vastgehaakt aan een verzopen boomtak of heeft een forse snoek toegehapt?”

Hij loopt rond met een enorm onverwerkt trauma rond, dat zijn oorsprong vindt in zijn jeugd en verregaande gevolgen voor hem heeft.

Weliswaar gaat Bianca dit keer niet vreemd, maar sympathiek oogt ze nog steeds niet. Ze stelt haar werk boven haar gezin en dat gaat op den duur zijn tol eisen. Ze barst regelmatig uit en lijkt wel overwerkt. Duidelijk is dat de verdwijning van haar zusje Lotte in haar jeugd haar nog steeds parten speelt.
Met deze spannende, vlot lezende thriller heeft Igor Znidarsic zich opnieuw bewezen. Gaat Koud zonder jou, net als zijn eerdere thrillers een kanshebber voor een nominatie voor de Gouden Strop worden?.

Meer recensies van Joke Zwier