Ex-hoofdcommissaris Joop van Riessen verliet in 2004 het Amsterdamse politekorps na een 40 jarige loopbaan. Daarna heeft hij als algemeen adviseur gewerkt voor het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement.
In 2007 is een beschouwing van zijn werk bij de politie uitgebracht: In naam der wet.
In 2008 begon hij zijn eigen onderneming: Joop van Riessen, Communicatie & Advies. Hiervoor geeft hij adviezen en lezingen op het gebied van leiderschap en veiligheid.
In 2009 verscheen het eerste deel in de Anne Kramer serie, Vergelding. Sindsdien heeft hij elk jaar een boek geschreven. Alle delen zijn los van elkaar te lezen.

Het twaalfde deel, Radeloos is geïnspireerd op een waargebeurde verdwijning van een jonge geneeskundestudente in Oeganda.
De hoofdrol is opnieuw weggelegd voor de eigengereide, overwerkte en sympathieke Anne Kramer.

Julia Spijker vertrekt voor een stage voor haar artsen opleiding naar Zuid-Afrika. Hiervoor reist ze van dorp tot dorp. Dit is als blanke vrouw in een ‘zwart’ land zeker niet zonder gevaar.
Julia ondervindt wat Apartheid betekent in Zuid-Afrika als ze rondgereden wordt door haar zwarte chauffeur Mosie Okekie.

“Ik ben zwart. Jij bent wit. In dit land betekent dat onheil.”

Parallel aan deze verhaallijn is er de verhaallijn van Anne Kramer.
Anne is korzelig en gespannen als ze op non-actief wordt gezet en vertrekt voor een vakantie naar Zuid-Afrika.

“Kon het zijn dat deze baan haar boven het hoofd groeide, kon ze niet meer tegen kritiek?”

Maar gaat dit wel echt een vakantie worden voor haar?

De grootste nachtmerrie die een ouder kan hebben is, als hun kind spoorloos verdwijnt.
Verwijten, angst, verdriet en boosheid strijden om het hardst bij Marjan Spijker de moeder van Julia als deze tijdens haar stage spoorloos verdwijnt. De Zuid-Afrikaanse politie gaat ervan uit dat Julia dood is. Dit wil Marjan niet geloven en deze wil de onderste steen boven halen om erachter te komen wat er gebeurd is.

De spanningsboog komt steeds strakker te staan en als lezer vraag je je af wat voor plotwendingen er nog meer kunnen komen.
De personages komen realistisch over. De hoop van een moeder die niet opgeeft is zeer overtuigend.

“Julia is niet dood, dat weet ik zeker. En ik zal alles op alles zetten om mijn kind terug te halen.”.

Langzaam komen beide verhaallijnen bij elkaar en vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Met een goed opgebouwd plot heeft Joop van Riessen opnieuw een boeiende thriller afgeleverd.

Reacties op: Heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop

Radeloos - Joop van Riessen