wat maakt een mens tot een mens?

jolaplus 21 augustus 2019
Explicador
Sander Pleij

Op Hebban-Blind-date met een debuut. Heel spannend om te doen! Maar na het lezen van het fragment, was ik direct nieuwsgierig naar het boek.

In dat fragment was te lezen dat “je” een trappetje opklimt. Dat je achter een vrouw en een man aan gaat. Ze houden elkaars handen vast. Wat lijkt op een worsteling wordt een omhelzing. Hij probeert de knoopjes van haar blouse open te krijgen. Dan trekt zij zijn blouse open…

Dit stukje in combinatie met de steekwoorden: Intelligentie, Raadsel, Verboden, Kunstenaars, Leven, Liefde, Denken en Mens, maakte mij zo nieuwsgierig, dat ik mij direct opgaf.

Het stukje bleek uit het boek “Explicador” te komen. Op de cover staat een paardenhoofd met regenboogkleuren, maar wanneer je beter kijkt, lijkt het alsof het paard een gasmasker draagt.
Heel bijzonder, maar ook erg luguber. Denkend aan de foto’s van gasmaskers uit de eerste wereldoorlog, gedragen door man en paard, om ze te beschermen tegen de giftige stoffen uit de lucht.

Een Explicador is iemand die uitlegt wat er in de toekomst gaat gebeuren terwijl dit voor het publiek nog onbekend is. Niet een woord welke je dagelijks voorbij hoort komen. De titel van het boek is er dan ook eentje om over na te denken.

In het boek lees je 24 uur uit het leven van S. S (in zijn paspoort staat Sep, omdat een letter niet toegestaan was) heeft nog maar een dag om zijn manifest in te leveren. Het is helemaal af, alleen het allerlaatste stukje ontbreekt nog. Deze heeft hij wel al geschreven en gemaild aan zijn halfzus Ster. Hij wacht op haar goedkeuring. Maar deze zal hij nooit krijgen. Omdat Ster inmiddels oud genoeg is geworden om te realiseren dat wat er tussen hem en haar heeft afgespeeld tegen de natuur in gaat.

Ook maak je kennis met Paul van Ostaijen. Een bekende Vlaamse moderne dichter en Prozaschrijver. Je leest hoe hij in de eerste wereldoorlog België ontvlucht samen met zijn Emmeke. Ook is er veel over zijn kunsten en hoe deze zich ontwikkelen geschreven. Hoe S door hem geïnspireerd is en hoe wanhopig S opzoek is naar de vraag of het mogelijk is om een echte mensenrobot tot leven te laten komen. Om hier achter te komen moet hij eerst te wetenzien te komen wat de mens is.
Geteisterd door zware clusterhoofdpijnen en een ernstige ontsteking bij de geplaatste transmitter in zijn rug kruipt S door het oog van de naald opzoek naar zijn antwoorden.

Sander Pleij heeft maar liefst 15 jaar gewerkt aan zijn Explicador. Dit zie je in het boek. Het hele boek staat vol feiten en op waarheid gebaseerde gebeurtenissen.
Geen gemakkelijk boek om even tussendoor te lezen. Toch weet Sander door zijn prettige manier van schrijven te boeien. Hierbij moet ik wel opmerken dat sommige hoofdstukken gemakkelijker te volgen waren dan andere. Soms moest ik het boek even wegleggen, omdat het te veel was. Op andere momenten las ik zo een paar hoofdstukken door.

Waar Sander 15 jaar had, hadden wij met de leesclub ongeveer 4 weken de tijd om te lezen. Eigenlijk was dit veelste kort. Wil je je echt helemaal op het boek storten, dan zou je steeds een stukje moeten lezen, het laten bezinken, er over na denken en dan weer verder lezen.
Natuurlijk moet je wel interesse hebben in de onderwerpen.

Pleij gaat gevoelige onderwerpen namelijk niet uit de weg. Zo is te lezen dat S seksuele gevoelens heeft voor zijn halfzus en hier behoorlijk ver in gaat. Maar ook de vrije hippieachtige omgang met zijn moeder en de stugge omgang met zijn vader (vadermoord) zijn ingewikkelde relaties die beschreven worden.
De geschiedenis van Paul, citaten uit zijn gedichten en het dadaïsme met al zijn kunstvormen zijn belangrijke onderwerpen.
Met tot slot de hamvraag: wat maakt een mens tot een mens?

Zoals te lezen is, geen gemakkelijk boek. Maar heb je interesse laat je dan zeker niet weerhouden! Je zult beloont worden met een geweldige debuutroman waar je nog lang over na zult denken.

Tot slot mijn beoordeling. Dit is een boek waar ik het liefst geen sterbeoordeling aan wil geven. Je moet hem echt zelf lezen om meegenomen te worden in de wereld van S of om het boek na een aantal hoofdstukken met een zucht dicht te slaan omdat het te ingewikkeld is.
Zonder leesclub zou ik geneigd zijn geweest tot het tweede. Toch ben ik blij dat ik het boek tot het einde heb uitgelezen en deel heb mogen maken aan een interessante leesclub waarin leuke vragen beantwoord zijn. Hierdoor zal ik het boek niet gauw meer vergeten.

Meer recensies van jolaplus