'Wanneer kinderen door dit boek bladeren, willen ze zeer waarschijnlijk gelijk weten waar het over gaat" Robbert 13

jolaplus 27 september 2020
Er is een brand in ons huis uitgebroken. Alles is nu weg! Mijn lievelingsbroek, alle bekers en kopjes, de piano. Wij zijn gelukkig allemaal ongedeerd uit het huis gekomen, behalve mijn hamster Zwabbertje. En dat vind ik heel erg. Nu wonen we tijdelijk in een andere woning. Maar hier mogen we geen huisdieren. Bijna alles wat we nu hebben, is van andere mensen geweest. Behalve onze ouderwetse stoelen met de voorpoten die op hondenpoten lijken. Deze waren net bij een stoffeerder gebracht om op te laten knappen. Nu staat er een zo’n stoel op mijn kamer. Zo heb ik een herinnering aan ons oude huis. Maar soms wanneer ik niet kan slapen en ik naar onze oude stoel kijk, gebeurt er iets vreemds. Want dan zit er plotseling iemand op die stoel!

Reinier heeft een dagboek. Hier schrijft hij zijn gebeurtenissen in vanaf het moment dat zijn huis is afgebrand. Zijn verhaal is niet zomaar een verhaal. Hij komt er namelijk achter wat er zich allemaal in zijn oude huis heeft afgespeeld, lang voordat hij er zelf woonde.

Op deze manier heeft Joke van Leeuwen een geweldig mooi boek geschreven voor lezers vanaf een jaar of negen. Een verhaal met inhoud. Want voor je het weet, lees je over de levens van Ietje, Mitzi en Henke. Drie meisjes die net als Reinier in het oude huis hebben geleefd en ook iets heftigs in hun leven hebben meegemaakt.

“Alles wat gebeurd is, is gebeurd.
Je kunt niks terugdraaien.
Soms zou het fijn zijn als dat wel kon.” – Joke van leeuwen

Hierdoor is het Joke van Leeuwen gelukt een indrukwekkend verhaal te schrijven met wendingen die je van tevoren helemaal niet zag aankomen. Maar ze weet het ondertussen wel luchtig te houden. Het boek is kleurrijk geïllustreerd. Deze illustraties zijn net als het verhaal uiterst mooi. Zo zijn de smileys die de duizenden angsten uitbeelden grappig, laat het stripverhaal duidelijk zien hoe Reinier uit zijn brandende huis wist te ontsnappen, laten afbeeldingen van bijvoorbeeld een lampetstel zien hoe dit er vroeger uit heeft gezien. En zien de meisjes er heel spokerig en mysterieus eruit zonder dat je er bang van wordt.

Ik heb dit boek samen met mijn zoon Robbert (13) gelezen en we waren aangenaam verrast. Van tevoren hadden we niet geweten dat er zoveel in behandeld zou worden. Het boek telt net iets meer dan 100 bladzijden, maar nadat we het dicht hadden geslagen, hadden we het gevoel een veel dikker boek gelezen te hebben, omdat er zoveel in gebeurt. De vele illustraties maken het boek helemaal af.

Robbert: “Juist doordat de tekeningen in kleur zijn en er op elke bladzijde wel iets te zien is, is het boek aantrekkelijk om te lezen. Het is zeker geen kinderachtig boek. Ik denk dat wanneer kinderen in het boek bladeren, ze automatisch willen weten waar het boek over gaat. Omdat er zoveel in te zien is.”

Ik denk dat Robbert dat goed heeft omschreven. De illustraties maken dat je wilt weten waar het boek over gaat. Ik ben ook heel blij dat ervoor gekozen is om het hele boek in kleur af te drukken.
Gelukkig laat Reinier op de laatste bladzijde weten dat hij in zijn dagboek blijft schrijven en dat hij het helemaal niet erg vindt, wanneer wij als lezers opnieuw in zijn dagboek komen lezen. Wij kijken hier alvast erg naar uit!
Wij waarderen dit boek op 5 sterren.

Kijk voor nog meer leuke recensie op boekenblog indeboekenkast.com

Meer recensies van jolaplus