een fijn prentenboek welke ongemerkt ook informatief is!

jolaplus 07 april 2021
Souwtje woont op een eiland, in haar hoge huisje dat scheef gewaaid is door de wind. Op een dag komt haar neefje Tom gezellig bij haar logeren. In het schuurtje naast het huis vindt Tom tussen de aangespoelde spulletjes een gitaar. Zou er nog geluid uit de gitaar komen? “Tsjeng, tsjeng, tsjeng. “Zo, zo,” zegt Zeehond. “Dat klinkt goed.”” Terwijl Tom speelt, komen er allemaal andere zeehonden tevoorschijn om te luisteren. Maar wat is dat? De zee wordt opeens heel wild en plotseling zien ze een reusachtige staart in het water verschijnen. “O, nee toch…”, mompelt Souwtje.

Souwtje en de potvis is het vervolg op het eerder verschenen prentenboek Souwtje. Dit is geschreven door Monica Maas. Monica woont zelf op Texel. Souwtje is een enigszins autobiografisch prentenboek. Al in 1974 tekende ze Soutjes zeeheks, dat in het zwart-wit uit werd gegeven als wandplatenboek. Een jaar later verscheen er een kinderboekje van: Soutjes zeevrouw, dat het begin van haar succesvolle carrière was. Inmiddels heeft Monica Maas al meer dan 150 boeken geïllustreerd.

Met dit in mijn achterhoofd vind ik het des te bijzonderder hoe nu in 2021 Souwtje en de potvis is verschenen. Het prentenboek is aangepast naar deze tijd. Zo heeft Souwtje nu een motorbootje, in plaats van een roeiboot, waarmee ze Tom ophaalt om naar haar eiland toe te varen. De prenten zijn nu van mooie zachte, sfeervolle kleuren voorzien. Maar de details zijn nog altijd bewaard gebleven, waardoor de dieren er heel echt uitzien. Ook laat ze verhoudingen goed zien. Zo kun je jonge kinderen goed laten zien, hoe ontzettend groot een Potvis wel niet is. Sla het boek maar eens helemaal open en bekijk de voor- en achterkant maar eens als één grote plaat. Dan kun je je wel een beetje de grootte voorstellen!

Het prentenboek is fijn om voor te lezen. Het is heel natuurlijk geschreven. Ik heb het voorgelezen aan mijn dochter (5). Zij vond het een leuk verhaal. Annechien: “Vooral Zeehond vond ik heel lief. Ik vond het leuk dat alle zeehonden kwamen luisteren naar Tom. En dat ze met z’n allen de Potvis gingen helpen.” Het is inderdaad maar goed dat de zeehonden allemaal van zulke goede luisteraars waren!

Daarnaast is zo’n klein eilandje met zo’n hoog huis wel erg aantrekkelijk om in te mogen logeren. Er valt vast veel te ontdekken. Net als in de illustraties.

Souwtje en de potvis is een aanrader voor iedereen die een leuk prentenboek over zeehonden en potvissen wil voorlezen aan kleuters. Tijdens het lezen kun je gelijk vertellen over wat het verschil is tussen eb en vloed. Zo is het boek ongemerkt ook nog heel informatief!
Daarom waardeer ik het boek graag op 5 sterren.

Kijk voor nog meer leuke recensies op boekenblog indeboekenkast.com

Meer recensies van jolaplus