Een heerlijk sprookje

Jos Kunze 20 februari 2024
Een fantastisch begin van een historische fantasyserie! Gesitueerd in en om de Indische Oceaan ten tijde van de middeleeuwen. Piraten dus! Met een stoere en beruchte vrouwelijke kapitein – inmiddels moeder van middelbare leeftijd. Het lot dwingt Amina terug naar zee, op zoek naar een vermiste jonge vrouw. En natuurlijk zijn er monsters, bovennatuurlijke wezens, een boze tovenaar en magische artefacten! Om nog maar te zwijgen van de terugkeer van de echtgenoot waarvan Amina hoopte dat hij dood was. Een echtgenoot die geen mens is en niets weet over hun dochter.

Amina is een geweldig karakter: ze is onbezonnen en oneerbiedig, maar ook een moeder die haar best doet om haar dochter veilig te houden en om in het reine te komen met haar verleden. Een vermakelijk 1001-nachtelijk-avontuur met veel historische details. Ouderwetse fantasy in een verrassend frisse setting. Het plot is oké maar de karakters maken dit boek bovengemiddeld. Amina’s verhaal is een betoverende 1001 nacht vertelling doorspekt met botte recht voor zijn raap beschrijvingen. Een mooie en bij vlagen zeer humoristische combinatie.

De romantiek (en de seks) is ook recht voor zijn raap, kort en bondig en vooral: functioneel.
Wat een opluchting nadat ik net Fourth Wing heb gelezen. Zo kan het dus ook!

Een sterke vertaling trouwens. Ter verhoging van de sfeer had ik in plaats van het regelmatig voorkomende: ‘zo God het wil’ liever het Arabische ‘Inshallah’ gelezen. Maar dat denk ik er dan wel bij. En ik moet wel wennen aan het politiek correcte: ‘tot slaaf gemaakten’. Je hoort dat nu overal maar zo op papier vind ik het toch wat afleiden.

Ik heb genoten van dit verhaal en kan niet wachten op de volgende delen.

Meer recensies van Jos Kunze