Zo geef je geschiedenisles

Jos Kunze 23 maart 2020
Die Japin vind ik maar een rare snoeshaan. Tja, dat waren Reve, Hermans, Mulisch en Wolkers ook. Wat kan die man schrijven! En wat een heerlijke manier om meer van de geschiedenis (van in dit geval de Amerikaanse pelgrims en de Indianen) op te steken. Het verhaal is natuurlijk wel bekend, maar de insteek is hier heel bijzonder en dat maakt het zo mooi en tegelijk hartverscheurend.
En dan vooral de manier van schrijven, dat spreekt me enorm aan. Voorbeeldje. De uitdrukking 'dat boort alle hoop de grond in' kun je als schrijver uiteraard gebruiken in je verhaal en dat snapt iedereen en daar sta je als lezer verder niet bij stil. Maar Japin maakt e rhet volgende van:
"Zoals hij de grond in is gestampt vergeet je dat hoop zo vruchtbaar is, maar ondertussen schiet hij diep in het donker wortel om op een dag onverwacht weer aan de modder te ontspruiten."
Kijk, dan stop ik even met lezen, want die zin wil ik nog een keer teruglezen. Bijzonder en met zo veel gevoel.
Een prachtig boek dat ik iedereen kan aanraden.

Meer recensies van Jos Kunze