Wat - Was - Dat - ?!

Jos Kunze 14 juni 2020
Wauw ... wat prachtig geschreven! Na elk hoofdstuk was ik even stil, blader ik nog even terug: wat heb ik net gelezen? Wat stond daar nou net? Waar is nou die ene hartverscheurende zin gebleven ? Zoals 'Everything good is somewhere else'.
En na de laatste pagina maar 1 gedachte: wat - was - dat - ?
Dit bleef zo bij me hangen dat ik het tijdens het zondags ontbijt gedeeld heb met de rest van het gezin. Dat gebeurt niet vaak!

Poezie vind ik altijd lastig, je moet er net voor in de stemming zijn en op de een of andere manier ben ik meestal net in een andere stemming. Maar dan deze autobiografie ... werkelijk poetisch geschreven. Nuchter en beschrijvend maar met zoveel gevoel en dat dan weer zonder pathetisch of zielig te worden. Bijzonder vond ik het hoofdstuk ergens halverwege waarin Vuong zijn vriend Trevor omschrijft in korte zinnen en alineas. Op dat moment gaat Vuong ook typografisch over op een poezievorm met halve zinnen die dan weer doorlopen in de volgende alinea. Erg mooi gekozen vorm op dat moment in het verhaal.

Ook een boek vol opzoekmomentjes zoals dat nummer van 50Cent of de bluegrassmuzikant Ralph Stanley. Dan wil je dat nummer 'This little light of mine' toch even horen en dat past dan zo niet bij de context, en van de andere kant weer helemaal wel. Om maar een klein voorbeeld te noemen van de vele lagen die er te ontdekken zijn in dit prachtige kunstwerk.
O ja, die Ralph Stanley - dat lees je dan op internet - is ook de schrijver van 'I'm a man of counted sorrows' en dat komt dan weer terug in de film 'Oh brother, where art thou? ' van de Coen-brothers. Dat vind ik topregisseurs en hun films zijn voor mij ook een soort poezie, waarmee het kringetje weer rond is. Ik dwaal af ...

Lezen dit boek!

Meer recensies van Jos Kunze