Meesterverteller

Jos Kunze 08 februari 2024
Pullman blijft voor mij een van de grootste meesters van de vertelkunst. En is wat mij betreft daarin ondergewaardeerd. Als lezer hang je aan zijn lippen, of aan zijn pen ... hoe zeg je dat. Het leest in ieder geval als een sneltrein.

Ik kende Sally Lockhart nog niet en ben blijkbaar in het derde deel van de vier ingestapt. Daarmee mis ik wat voorkennis, maar dat vormt geen enkel probleem om dit spannende verhaal te kunnen volgen. Bovendien is dit het dikste boek van de vier en bevat het de meest kwaadaardige booswicht (aldus een review op youtube).

Verhalen die spelen in Victoriaans London vind ik heerlijk en dan helemaal als het op deze manier wordt verteld. Met werkelijke locaties in London, goed uitgewerkte karakters en telkens nieuwe spanningsbogen. De kers op de taart is de hoofdrolspeelster Sally Lockhart. Ik ben weg van haar. Wat een heerlijk en voor die tijd super geemancipeerd mens.

Dit is een serie om - net als Het Gouden Kompas - in de kast te hebben staan.

Meer recensies van Jos Kunze