Op zoek naar ons thuis

Jos Kunze 23 februari 2024
Je kunt merken dat Abdolah, net als de ik-figuur, liefhebber is van taal en van de Nederlandse taal in het bijzonder. Het is een genot om dit boek te lezen met prachtige woorden en zinnen. Inhoudelijk vind ik het ook heel mooi en - laat ik het omschrijven als - rustgevend. Je voelt de zoektocht naar het thuiskomen, maar op een hele rustige en bedaarde wijze.
En daarmee komt de lezer ook een beetje thuis.

Als liefhebber van de Perzische filosoof en dichter Rumi, vond ik de rode draad lopend van de oerknal tot aan het gedicht van Rumi over weggesneden riet indrukwekkend. De mens is in zijn leven op zoek naar zijn thuis, wat dat dan ook mag zijn. Voor de oerknal waren wij thuis, nu zijn wij daar naar op zoek. Naar het bestaan voor de oerknal. Als riet dat is weggesneden van het veld. "Wie ver weg is van zijn oorsprong, verlangt net als dat riet om terug te gaan naar zijn rietveld, eigenlijk terug naar de plek waar hij vandaan komt."
Erg mooi.

Meer recensies van Jos Kunze