Tragikomedie

José R. 03 september 2019

Dit boek is een roman, aldus de cover. En zo staat het ook op een van eerste schutbladen. Een betere typering zou zijn: tragikomedie. Er zit een boel humor in het verhaal, opgevoerd door karikaturale personages. De ik-persoon vraagt zich op enig moment af hoe het zou zijn als ze in een toneelstuk zaten. Nou, zo dus, zoals je het als lezer krijgt voorgeschoteld.
Er zitten een paar leuke verwijzingen in het verhaal, o.a. naar het (niet) winnen van het songfestival, dat ten tijde van de uitgave van het boek nog niet had plaatsgevonden. Naar detectiveserie Columbo, waarbij de oplettende lezer de vergelijking met rechercheur Blok niet zal ontgaan. Er worden meerdere literaire citaten aangehaald, weetjes naar voren geschoven over kabouters, tuinieren en Natuurmonumenten. De toegevoegde waarde daarvan is niet altijd duidelijk. Verder dan een tragikomische klucht komt het niet: het is zeker vermakelijk maar ik ben er niet door omvergeblazen. Echt een boek waar meningen en smaken flink kunnen verschillen.

Meer recensies van José R.