Ontmanteling van ons ego: de weg naar authentieke verbondenheid

José R. 12 december 2023
Allemaal hebben we een ego: ons gevoel van eigenwaarde of eigendunk. En dat blijkt ongemerkt een verdraaid lastig gastje te zijn. Met een hoge zelfwaardering beperk je jezelf zonder dat je het in de gaten hebt. Met een lage zelfwaardering beperk je jezelf ook. Dat heb je misschien sneller in de gaten, maar misschien ook niet. Je weet immers niet wat je níet weet. Feit is dat ons ego een slimmerd is die ervoor zorgt dat ons gevoel van eigenwaarde in stand blijft. Daar hebben we allemaal onbewuste trucjes voor in de mentale truckendoos (bijv. liegen, verdraaien, ontkennen, vergelijken met anderen die slechter presteren in jouw ogen). Ja, ook als je een gezond gevoel van eigenwaarde hebt bedien je jezelf hiervan. Handig? Eigenlijk niet want ze vertekenen je beeld van de realiteit om je heen en van jezelf. Het ego is kortom een behoorlijke sta-in-de-weg als het gaat om autonoom handelen en oprechte verbondenheid. Intrinsiek jezelf zijn is een moeilijke opgave.

Sociaal psycholoog Roos Vonk legt haarfijn uit hoe we ons door ons ego laten belazeren. En ook waarom we dat niet zouden moeten willen. Gevolgen voor ons als individu, als willekeurige groep, en als soort/de mens die zich verheft boven de natuur, dieren, planten. Wat de effecten zijn van ego-werking als je kijkt naar politiek: de invloed op beleid, motivatie, hoe de burger kijkt en reageert. Wat de gevolgen kunnen zijn voor onze planeet als je de lijn doortrekt. Hoe het kan dat misstanden zo lang kunnen blijven bestaan (denk bijv. aan The Voice en DWDD).

“Mijn ego heeft altijd gelijk” is een boek dat je niet zomaar even doorleest. Niet omdat het moeilijk leest, maar vanwege de impact, het inzicht dat je opdoet.
Neem maar rustig aan: je kent jezelf en je diepste motivatie niet.
Alles is onderbouwd met wetenschappelijke feiten waarvan de onderzoeken worden aangestipt.
Dan is de vraag hoe we kunnen loskomen van dat ego. Allereerst door bewustwording. Roos Vonk helpt daarbij met voorbeelden. Ook kun je testjes voor jezelf invullen en extra verdiepende artikelen lezen. En als je inzicht hebt vergaard, doe er dan wat mee in je leven van alledag. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Meer recensies van José R.