Goede thriller, maar mist geloofwaardigheid

Joseph Van den Houte 06 september 2019
Op het einde van WO II wordt zowel in de VS als in Duitsland verwoed gezocht naar de oplossing van een controleerbare kernsplitsing en zo de basis van de atoombom.
Voor haar Manhattan - project hebben de Verenigde Staten nood aan de inbreng van een Poolse joodse natuurkundige, Alfred Mendl. Het probleem is echter dat deze man in het vernietigingskamp van Auschwitz opgesloten zit.
Via een stoutmoedig plan wil men hem hieruit bevrijden en naar de Verenigde Staten brengen.
De jonge Nathan Blum, een Pool die zijn familie in de oorlog heeft verloren, zal daarvoor in Auschwitz infiltreren en samen met Alfred Mendl trachten te ontsnappen.

Op zich een interessant gegeven in een historisch boeiend kader van WO II en de vernietigingskampen.
Andrew Gross maakt er een goede en spannende thriller van in een schrijfstijl die vlot weg leest.

Het gedeelte dat zich afspeelt in Auschwitz geeft een schokkend beeld van de leefomstandigheden in deze kampen en van de wreedheden door fanatieke SS - ers. Dat historisch aspect van het boek is dan ook het sterkste voor mij.

Minder positief ben ik over het verhaal zelf, dat bij momenten toch wat ongeloofwaardig overkomt: teveel ' toevalligheden ' en hindernissen die gemakkelijk worden genomen.. Zeker op het einde is dit het geval, dat daarbij ook wat melodramatische accenten bevat.

Omwille van de vele, lovende recensies was ik met hooggespannen verwachting aan dit boek begonnen.
Ik ben echter voor een stuk op mijn honger blijven zitten.

Meer recensies van Joseph Van den Houte