Heel mooi debuut!

Juanita 01 januari 2020
Simone Rozeboom woont samen haar vriend in Franeker maar heeft een chalet in Doldersum waar ze zich regelmatig terugtrekt om hele weekenden te schrijven. Schrijven is altijd een rode draad geweest in haar leven. Als tiener schreef ze gedichten, maar ze wist altijd al dat ze later een boek ging schrijven. En dat deed ze meer dan goed met "tot de dood", dat uitgegeven werd  via Droomvallei Uitgeverij.

In het boek leren we Emma kennen die samen met haar vriend Jerry in New York woont. Wanneer Jerry zonder duidelijke reden een punt zet achter hun relatie besluit Emma een tijdje bij haar vriendin Kate, waarmee ze samen een eventbureau runt, in te trekken en daarna terug naar Nederland te gaan. Maar dan komt Rick langs bij het eventbureau. Hij maakt onmiddellijk een verpletterende indruk op Emma, maar voor haar is het te vroeg om zich opnieuw in een vaste relatie te storten. Op de avond voor haar vertrek botst ze op Rick en komt het tot een onenight stand. Voor Emma niet meer dan spannend avontuurtje, voor Rick het begin van een obsessie.

Simone Rozeboom neemt ons mee in de nachtmerrie van Emma, deels verteld door haar, deels door Rick. Ik zat van de eerste bladzijde in het verhaal waar de spanning voortdurend opgebouwd wordt en je je als lezer constant afvraagt hoe de vork in de steel zit. Je krijgt een mooi beeld van de omgeving en de twee hoofdpersonages. En net wanneer je denkt te weten hoe het zal aflopen word je weer op het verkeerde been gezet. Al heb ik er mij niet aan gestoord, een iets minder puntje was voor mij dat de zolderhoofdstukken soms overkwamen als een videogame waar je ontsnappingsmogelijkheden moet zoeken. Maar dit kan ook gewoon komen omdat ik graag dergelijke games speel.

Voor mij is dit een heel mooi debuut dat zeker het lezen waard is en me echt wel nieuwsgierig maakt naar het volgende boek.

Meer recensies van Juanita