Check & Mate

Judith (juf-judith) 17 januari 2024
De achttienjarige Mallory Greenleaf werkt in een garage. Haar beste vriendin gaat binnenkort studeren, maar zij blijft in de garage werken. Ze heeft het geld hard nodig om te zorgen voor haar moeder en zusjes. Haar beste vriendin haalt haar over om mee te doen aan een schaaktoernooi. Vroeger was Mallory best goed in schaken, maar nadat het haar leven overhoop heeft gegooid heeft ze er definitief afscheid van genomen. Tijdens het toernooi moet ze schaken tegen de huidige wereldkampioen, Nolan Sawyer. Tegen alle verwachtingen in verslaat Mallory hem. Mallory rent snel weg na haar winst en gaat weer verder met haar leventje. Dan wordt ze ontslagen bij de garage waar ze werkt, omdat ze niet voldoende bij-verkopen doet. Hoe kan ze nu zorgen voor voldoende geld voor de hypotheek en andere rekeningen?

Vlak na haar ontslag wordt Mallory door een grote schaakvereniging benaderd. Ze kan een beurs krijgen wanneer ze een jaar bij hen komt trainen. Deze beurs kan haar helpen om voor haar gezin te zorgen. Ze besluit de beurs aan te nemen, maar ook om zich niet te verliezen in het schaken zoals ze jaren geleden heeft gedaan. Ze besluit het te zien als een gewone baan. Mallory leert echter al snel dat er mooie geldprijzen te verdienen zijn bij de toernooien die haar gezin goed kan gebruiken. Zo komt ze opnieuw Nolan tegen, hij blijkt echter niet alleen als wedstrijdpartner aantrekkingskracht op haar te hebben.

Een schitterend boek dat me vanaf de eerste pagina's helemaal in zijn greep had. Vanaf het begin wilde ik weten wat maakte dat Mallory zich zo verantwoordelijk voelde voor haar gezin. Daarna zat ik helemaal in het verhaal en gunde ik haar alle winst die er was. Ik verafschuwde een pestkopperige tegenstander en leerde de onzekerheden van Mallory steeds beter begrijpen.
Het boek gaat zowel over schaken, maar ook over een aantrekkingskracht tussen een jongen en een meisje die langzaam steeds sterker wordt. Beide personages zijn leuk en hebben een diepere laag. Misschien had het tempo iets hoger mogen zijn, maar ik heb me er niet heel erg aan gestoord.
Van de papieren uitgave zijn daarnaast de sprayed edges werkelijk schitterend!

Meer recensies van Judith (juf-judith)