De Titanic en het raadsel van de Grote Omar

Judith (juf-judith) 10 februari 2024
Cillia gaat samen met haar ouders en hondje op reis met de Titanic naar Amerika. Eerst zou haar kindermeisje ook meegaan, maar omdat zij haar been gebroken heeft, blijft zij thuis. Voor vader is de reis eigenlijk een werkreis, want hij mag een duur boek dat zijn veilighuis verkocht heeft meenemen naar Amerika om hem daar aan de koper te overhandigen. Dit boek is een bijzonder boek, want 'de Grote Omar' is bezet met allemaal edelstenen.
Cillia mag gelukkig haar puppy meenemen op de reis, maar wanneer blijkt dat hij niet om hun kamer mag, maar in de kennel moet verblijven is ze minder enthousiast.
Op de Titanic ontmoet Cillia Tom. Tom is een verstekeling aan boord, wiens vader in de keukens van het schip werkt. Wanneer zijn vader erachter komt dat Tom zich in een reddingssloep had verstopt om mee te reizen wordt hij boos en zet hij zijn zoon aan het werk in de hondenkennel, ook al is Tom nog maar 12 in plaats van 14 en mag hij eigenlijk helemaal nog niet werken. Waar Cillia eerst wat neerkijkt op Tom, ontstaat er langzaam een soort vriendschap tussen te twee. Tom helpt Cillia met het trainen van haar puppy. Tegelijkertijd wil Tom zich bewijzen naar zijn vader, die wil dat Tom aan boord geld verdiend. Wanneer Tom erachter komt dat Cillia's vader een duur boek mee heeft aan boord wil hij dit boek vinden voor zijn vader……. Zal dit goed gaan?

De ramp met de Titanic heeft mij altijd geboeid. Mijn oma had een bijzonder aandenken aan de ramp dat ze mij als kind af en toe liet zien (ik heb geen idee waar dit na haar overlijden gebleven is helaas). Ook de legendarische film met Leonardo di Caprio en Kate Winslet heb ik meerdere keren bekeken en ik heb (als een echte musicalfan) twee verschillende producties gezien van de musical Titanic. Ook (kinder)boeken met dit onderwerp lees ik graag. In dit boek mogen we lezen over een onmogelijke vriendschap tussen een landloper en een meisje uit de eerste klasse. Beide hebben ze hun eigen problemen, zo verliest Cillia langzaam haar zicht en blijkt de vader van Tom het misschien toch niet helemaal waard te zijn om samen mee naar de nieuwe wereld te reizen. De auteurs hebben voor het schrijven van hun boek eerst onderzoek gedaan naar de ramp met de titanic en zo kwamen ze het verhaal van de 'Grote Omar' tegen. Dit verhaal hebben zij verwerkt in dit boek, een verhaal dat niet 1 op 1 zo gebeurd is, maar wel echt gebeurd zou kunnen zijn. Een boek waar menig leerling uit groep 7 of 8 van zal genieten.

Meer recensies van Judith (juf-judith)