14 muisjes en de pompoen

Jufelsie 21 oktober 2019
Mijn kleuters zij dol op de familie Muis: papa, mama, oma, opa en tien kleine muisjes. Samen hebben we de boeken: 14 muisjes gaan picknicken en 14 muisjes in de winter gelezen. Nu is er nieuw avontuur uit… 14 muisjes en de pompoen.
Opa Muis laat een pit van een pompoen zien en samen besluiten ze deze te planten. Het onkruid wordt verwijderd en de aarde omgespit. De pit gaat de aarde in en kan gaan groeien. Dan is het wachten totdat het plantje boven de grond komt. Eindelijk is het zover, de muisjes zijn dolblij. De plant wordt goed verzorgd en krijgt de nodige regenbuien over zich. Wanneer de pompoen rijp is wordt hij geoogst en genieten de muisjes van een feestmaal.
Kazuo Iwamura heeft wederom een prachtig prentenboek afgeleverd. Een verhaal wat perfect past in het seizoen herfst. Jonge kinderen maken kennis met een wonder van de natuur: uit een zaadje groeit een plant. Samen met de muisjes zien de kinderen de plant groeien, hij krijgt bladeren en bloemen. Daarnaast ontdekken de kinderen kleine kriebelbeestjes, die in de natuur leven. In het verhaal zitten kleine zoekopdrachtjes. Zien de kinderen de landmeterrups? Vinden ze een libel en een bidspringhaan rondom de pompoen?
Bij het verhaal staan sfeervolle prenten. De muizen zijn prachtig getekend en hebben ieder hun kenmerkende kledingstuk aan. Er is een grote betrokkenheid van de kinderen. Zij zoeken steeds hun favoriete muis op en verwoorden dan wat hij doet. Natuurlijk horen ze graag de namen van de muizen. Die staan ook hier weer vermeld, wanneer de muizenfamilie gezellig bij elkaar aan tafel zit.
Na het lezen van dit prentenboek is het leuk om met de kinderen bij een nabijgelegen boerderij een pompoen te oogsten en te bekijken. Wat een kleurenpracht op zo’n pompoenenveld.
De 14 muisjes genieten van een feestmaal, wij genieten van de 14 muisjes!

Meer recensies van Jufelsie