Goed dan!

Jufelsie 08 april 2024
Het is een prachtige dag. Eend kijkt door het raam naar buiten en ziet dat het heeft gesneeuwd. Ze is zo blij dat ze vlug naar Beer gaat om met hem buiten te gaan spelen. Alleen Beer zit in bad en heeft geen zin. Eend geeft niet op en het lukt haar om Beer, met tegenzin, mee te krijgen. Wanneer hij verkouden wordt, brengt ze Beer snel naar binnen en wil hem verwennen. Beer wil dit niet maar roept uiteindelijk ‘Goed dan! Na een poos is hij het zat en stuurt Eend weg. Even later is Eend ziek. Zal Beer voor Eend gaan zorgen?
Goed dan! is een grappig verhaal over een vriendschap tussen Eend en Beer. Ze zijn zeer verschillend. Eend is vrolijk, actief en heeft goede ideeën. Beer is rustig, komt nors over en moet echt overgehaald worden. Uiteindelijk weet Eend hem wel ergens voor te porren en roept Beer ‘Goed dan!’.
‘Goed dan!’ een uitspraak die kinderen herkennen en gebruiken wanneer ze met een groepje aan het spelen zijn.
De tekst is van Jory John. Hij houdt het luchtig en stopt er humor in door o.a. Eend twee keer hetzelfde te laten vragen. Beer reageert hier snel op: ‘Dat heb je al gevraagd’. Dit zien we een paar keer terugkomen. Een goede luisteraar zal dan ook meteen reageren. De illustraties zijn van Benji Davies. Het zijn prachtige kleurrijke, sfeervolle prenten. Hij wisselt met de kleur van de achtergronden zodat de aandacht echt op Eend of Beer komt. Daarnaast weet hij het juiste gevoel over te brengen zodat de kinderen het helemaal beleven.
Je hoeft niet te smeken om dit verhaal voor te lezen. Zodra ze Beer en Eend op de voorkant zien en de titel Goed dan! horen is de nieuwsgierigheid geprikkeld en beleven we een avontuur vol sneeuw!

Meer recensies van Jufelsie