Voorlezen uit dit boek is een feestje!

Jufelsie 20 april 2024
Elk jaar is er een Annie M. G. Schmidt week. Een week waarin haar boeken in het zonnetje worden gezet. Nu is er een prachtig boek opnieuw uitgebracht: Allemaal sprookjes. Een prachtig boek wat niet mag ontbreken in je boekenkast. Een boek voor jong en oud, om voor te lezen en zelf te lezen.
Allemaal sprookjes is een bundel met verhalen waarin o.a. koningen, reuzen, prinsen en prinsessen een rol in spelen. Sprookjes beginnen vaak met ‘Er was eens…’ en zo begint het eerste verhaal ook. Een verhaal waarin een koning graag voor één keer de kermis bezoekt. Hij verwisselt zijn kleding met een schoorsteenveger en gaat op pad. Helemaal vlekkeloos loopt het niet maar het verhaal eindigt gelukkig goed. Annie M. G. Schmidt heeft een fijne schrijfstijl en zij zorgt ervoor dat elke lezer meegenomen wordt in een fantastisch avontuur. Zo ontmoeten we Reus Borremans, die aanwezig mag zijn bij een bruiloft en hierna graag wil trouwen. Horen we Bakker Trip onaardig doen tegen het deegmannetje en helpt het molenmannetje een prins om het gouden kroontje uit de vijver te halen. We voelen het geluk van de koning en de koningin in het verhaal Spikkeltje wanneer ze, met behulp van heks Akkeba, een dochter krijgen. Er is alleen één voorwaarde. De prinses moet in de herfst binnen blijven. Op een najaarsdag klimt ze toch naar buiten en vliegt met de lijsters mee, die onderweg zijn naar het zuiden. Krijgen de koning en koningin hun dochter terug? Het prikkelt onze nieuwsgierigheid en we volgen het avontuur op het puntje van onze stoel. Ook het verhaal De reus en de draak zorgt voor spanning en humor. Een reus heeft een prinses ontvoerd en haar opgesloten in de toren. Deze wordt bewaakt door een draak. Wie de prinses bevrijdt mag met haar trouwen. Nadat een paar prinsen al op pad zijn geweest, durft geen prins meer de confrontatie aan te gaan. Een arme jongen, Joris gaat het proberen met een groen krijtje in zijn binnenzak. Dom is hij niet!
De verhalen zorgen voor grote betrokkenheid en kunnen makkelijk tussendoor (voor)gelezen worden. Ze verschillen in lengte en wanneer je met thema’s werkt, kan je er altijd een vinden die hierbij aansluit. Er komen personen voorbij met grappige namen en magie speelt een grote rol. Ze hebben een mooie opbouw en de afloop is goed. Vaak zit er een boodschap of een wijze les in verstopt. Wat altijd heel fijn is dat de verhalen een mooi eind hebben. Een prins trouwt met een prinses en leeft nog lang en gelukkig, de bakker is wat vriendelijker geworden en vader Piepenga kijkt beter uit wanneer hij op tournee gaat, hebben we ontdekt.
Bij het samenstellen van dit boek is een samenwerking aangegaan met diverse illustratoren. Zo ontdekken we, naast tekeningen van Fiep Westendorp, de vaste illustratrice van Annie, illustraties van o.a. Annemarie van Haeringen, Martijn van de Linden en Marenne Welten. Ieder heeft zijn eigen stijl en die is goed te herkennen. Dit zorgt ervoor dat elk verhaal zijn bijzondere, warme sfeer krijgt.
Fijn dat deze klassieker Allemaal sprookjes weer in de winkels ligt. Verhalen die tijdloos zijn en waar we veel plezier aan beleven. Voorlezen uit dit boek is een feestje!

Meer recensies van Jufelsie