Vaak moet je iets ervaren om in te zien of iets prettig is of niet…
Diep in het woud woont Sebastiaan Beer. In zijn huis is hij heel gelukkig.
Wanneer het regent verstopt hij zich in zijn hol. Hij voelt zich dan somber en weet niet wat hij moet doen. Op een dag, tijdens een flinke regenbui, hoort hij gespetter en gegiechel. Nieuwsgierig gaat Sebastiaan kijken wat er aan de hand is. In de plassen springt Polleke, een kleine beer. Hij nodigt Sebastiaan uit om mee te doen. De twee vrienden hebben heel veel plezier. Sebastiaan ervaart hoe leuk een regendag kan zijn.
Berenweer is een prachtig verhaal van Adam Ciccio, waarin kinderen de boodschap krijgen om eerst een ervaring op te doen en van daaruit een mening te geven. Sebastiaan heeft nog nooit in de regen gespeeld. Samen met Polleke ervaart hij hoe leuk het is om in de plassen te stampen. Hij kruipt de volgende keer zijn bed niet meer in. Dit boek kan een inleiding zijn voor een kringgesprek. Herkennen kinderen het gevoel van Sebastiaan? Hoe gaan zij om met dit gevoel? Hoe beleven zij nieuwe ervaringen?
De illustraties zijn van Emilie Timmermans en geven prachtig de sfeer van het verhaal weer. Ze heeft verschillende tinten van een kleur verwerkt, met hier en daar een accentje, om een tegenstelling weer te geven. Kijk eens naar de eekhoorns, die rondom het huis van Sebastiaan springen. Zij zijn vrolijk en verzamelen nootjes. Sebastiaan, is een donkere beer en staat in een blauw-groene omgeving, afwachtend hoe het buiten zal zijn. Verderop in het verhaal krijgt hij een gele regenjas. Geel is de kleur van de vrolijkheid. Door Polleke ontdekt hij dat regen prettig kan zijn.
Wat doe jij met Berenweer…. blijf je binnen met het boek of ga je met Sebastiaan en Polleke naar buiten?

Reacties op: Berenweer

Berenweer - Adam Ciccio