De dieren van Grimm

Jufelsie 28 augustus 2019
Er waren eens twee gebroerders Grimm. Zij trokken van deur tot deur en van dorp naar dorp om volksverhalen te verzamelen.
Er waren eens twee auteurs, Kevin Crossley-Holland en Susanne Lugert. Zij willen deze verhalen opnieuw vertellen. De elf mooiste dierensprookjes van de gebroeders Grimm hebben ze gebundeld in De dieren van Grimm
Er was eens een uitgeverij, Lemniscaat. Met veel enthousiasme hebben ze deze bundel uitgegeven.
Het sprookjes ‘De Bremer stadsmuzikanten’ en ‘De wolf en de zeven geitjes’ zijn bij mij bekend. Maar nu maak ik kennis met nieuwe dierensprookjes… ‘De wolf en de vos’, ‘De vos en het paard’ en ‘Het huishouden van kat en muis’. Prachtige verhalen waar het karakter van de dieren goed naar voren komt. Ontdek een vos die slim, maar ook heel dom kan zijn. Lees hoe een mus geduldig wacht tot de uil zijn ogen sluit en dan wegglipt. Bekijk de race, die egel met haas houdt en trots winnaar wordt.
Tussendoor lees je over trouw en ontrouw, vriendschap en bedrog en ontdek je dat het fijn is wanneer je familie en vrienden hebt. Er wordt nogal eens een beroep gedaan op een vriend om een dier in nood te helpen.
De verhalen zijn goed voor te lezen. Ze zijn mooi van lengte zodat kinderen de aandacht erbij kunnen houden. De illustraties van Susan Varley zijn schitterend. Ze heeft een mooie stijl en geven de verhalen net even wat meer elan.

Er was eens een juf, die De dieren van Grimm keer op keer voorlas….

Meer recensies van Jufelsie