Leer met Kip klokkijken...

Jufelsie 04 juni 2024
In groep 3 komt het leren klokkijken uitgebreid aan bod. Met het boek De klokkwestie van Bill Wise & Davilyn Lynch kun je dit onderdeel mooi introduceren. In dit deel ontmoeten we kip.
Kip was te laat voor een afspraak. Dit komt omdat ze niet kan kloklezen. Nu heeft ze van Boer Ed een brief ontvangen. Hij stuurt Brutus de boxer naar haar toe, om kip voor altijd een lesje te leren. Kip heeft nu een probleem, ze weet niet wat te doen. Schaap weet een oplossing. Ze moet zo snel mogelijk leren kloklezen. Geit heeft een ander idee. Hij bedenkt verschillende smoesjes om de afspraak te omzeilen. De tijd staat niet stil en dan is het tien uur!
Zodra je het boek openslaat zie je heel veel soorten klokken. Overal staan de wijzers in een andere stand. Hoe laat is het? Een mooie uitdaging om dit aan de kinderen te leren.
De klokkwestie is een verhaal in stripvorm. De kinderen krijgen direct een probleem voorgeschoteld. Kip kan niet kloklezen en dat is wel belangrijk, wil je niet altijd te laat komen! Er komen spontaan reacties met andere voorbeelden zoals de school begint om half negen, om zeven uur moet ik naar zwemles en om vijf uur wordt er gegeten.
Vervolgens is er aandacht voor het verhaal en zijn we benieuwd naar de ontmoeting met bokser. Samen met kip tellen we de minuten. Het wordt bijna tien uur. De spanning stijgt. Wie of wat is bokser?
Opvallend in het verhaal is dat ze niet beginnen met de hele en halve uren. Het kloklezen begint met het aantal minuten, die de grote wijzer aangeeft.
Geit zorgt voor een grappige twist. Hij verzint verschillende smoesjes en zet daarmee ons aan het denken. Is dat wel de juiste oplossing?
Bill Wise heeft een vlotte tekst geschreven. Er komen een aantal mooie uitdrukkingen voorbij zoals ‘ik word daar geen seconde wijzer’, ‘een lesje leren’ en ‘laten we het onder ogen zien’. De leerkracht en/of ouder leest dit verhaal voor, maar hoe leuk is het om kinderen, die al goed lezen, de rol van kip, schaap en geit te geven.

De illustraties van Davilyn Lynch sluiten perfect aan. Mooie kleuren en duidelijk omlijnde praatballonnen. We weten zo wie, wat zegt en ook de klokken hebben een prominente plaats gekregen.
Op het eind vinden we een prachtige uitleg over analoge en digitale klokken en worden we uitgedaagd om analoge en digitale tijd met elkaar te verbinden.
Met het boek De Klokkwestie is rekenen leuk. Wat is het fijn om te weten hoe laat het is!

ps. Eerder verscheen het boek Het heksjesvraagstuk. In dit verhaal gaan de dieren van de boerderij een hok maken voor de varkens.

Meer recensies van Jufelsie