Ga je mee op bezoek... naar de scharrelboerderij?

Jufelsie 30 juni 2020
Liam, Tess, Jip en Yara zijn vandaag ontzettend blij
want ze mogen samen kijken op een scharrelboerderij

Ga je mee met deze vier kinderen naar een scharrelboerderij? Het boek De scharrelboerderij van Marianne Büsser en Ron Schröder geeft kinderen een kijkje in het leven van een boer. Ze ontmoeten de koeien in de wei en zien de varkens in de modder rollen. Een eindje verderop tellen ze de schapen, kijken ze naar de scharrelende kippen en lachen om de geiten, die overal opklimmen. Ook bezoeken ze de moestuin en het winkeltje. Het bezoek wordt afgesloten met een verrassing: een ritje op een paard.
De scharelboerderij is een vrolijk boek vol korte verhaaltjes. Zoals we gewend zijn van dit auteurs duo is ook deze keer alles op rijm geschreven. In verschillende hoofdstukjes maken kinderen kennis met alles wat te zien is op de boerderij. Het eerste deel is informatief. Daarna volgt een deel, waar we wat lezen over de beleving van Liam, Tess, Jip en Yara. Liam ontvangt van Tess een rotte tomaat, Yara valt midden in een koeienvla en bij Jip pikt een kip in zijn schoen. Leuke avonturen die voor jonge kinderen herkenbaar zijn en humor hebben. Ze kunnen er lekker om lachen. Vooral om het hoofdstuk Allemaal poep.
De illustraties zijn van Natascha Stenvert zijn kleurrijk en sluiten helemaal bij de tekst aan. Heerlijk om te kijken naar de varkens en Jip, die lekker vies worden in de modder. Naar het grote schaap, dat door Tess wordt geknuffeld en naar de groenten in de moestuin. De mooie prenten dagen kinderen uit om de dieren te tellen of om kleine zoekopdrachten uit te voeren.
Leuk detail is, dat het boek De scharrelboerderij ook te koop is in het winkeltje. Het staat daar op de plank, tussen de jam en siroop.
Het boek De scharrelboerderij past in het thema lente, wanneer er veel jonge dieren worden geboren, maar kan natuurlijk heel het jaar voorgelezen worden!
Het is volop genieten op De scharrelboerderij.

Meer recensies van Jufelsie