De verjaardag van Meneer Das

Jufelsie 20 augustus 2019
In mijn klas wordt de verjaardag van een kleuter groots gevierd. Daarvoor heb ik een verjaardagskoffer samengesteld. Hierin zitten kaarten, waarop een gekleurde wagon staat, die samen een verjaardagstrein vormen. De kaarten hebben verschillende kleuren. Zo staan op de groene kaarten de verjaardagsliedjes, op de paarse verrassingen en op de gele kaarten staan boeken afgebeeld met het thema: verjaardag. Aan het eind van een verjaardagsfeest mag de jarige job een gele kaart kiezen, waarna het boek wordt voorgelezen.
Superblij ben ik met het boek De verjaardag van Meneer Das. Deze komt bij mijn verzameling boeken met het thema verjaardag.
In dit prentenboek is Meneer Das bijna jarig. Hij is een beetje zenuwachtig en heeft kriebels in zijn buik. Hij bedenkt dat hij wel eens een taart kan gaan bakken voor zijn feest. Vol enthousiasme gaat hij aan de slag en bakt taarten, een koek en knabbels. Dan bedenkt hij dat zijn vrienden misschien zijn verjaardag gaan vergeten. Meneer Das schrijft uitnodigingen en gaat ze bezorgen. Meneer Das zorgt ervoor dat alles piekfijn in orde is voor zijn feest. Moe gaat hij naar bed. Wanneer hij de volgende ochtend wakker wordt, ziet hij dat alles voor zijn feest is verdwenen… behalve een ballon met een pijl. Meneer Das volgt de pijl en wordt totaal verrast.
De verjaardag van Meneer Das is een geweldig verhaal voor feestvierders, die willen zorgen dat alles perfect verloopt. Na het lezen van dit verhaal komen ze erachter, dat je niet alles zelf in de hand hoeft te houden. Verrassingen zorgen voor een geweldig feest!
Jonge kinderen vinden hun verjaardag vaak spannend en willen graag dat niks wordt vergeten. Wanneer het feest is geweest, genieten zij vaak nog na van de onverwachte verrassingen.
Het verhaal wordt aangevuld met prachtige illustraties. Ze zijn duidelijk en er is aandacht voor kleine details. Bekijk de kalender, waarop de dagen worden afgestreept of tel de uitnodigingen, die Meneer Das verstuurt. Je “ruikt” de taarten, die uit de oven komen en hoort de muziek op de laatste bladzijde.
De verjaardag van Meneer Das… een geweldig boek, vier jij zijn feestje mee?

Meer recensies van Jufelsie