Vrolijk, grappig en avontuurlijk

Jufelsie 17 december 2022
Wie kent ze nog niet, Julia en Ot? Ot is een vrolijke, ondeugende kleuter van 4 jaar en hij heeft een zus Julia. Zij is 6. Samen beleven ze heel wat avonturen.
In Een dik jaar Julia en Ot staan ruim tachtig verhaaltjes en versjes geschreven door Elle van Lieshout en Erik van Os. Ze gaan over de dagelijkse belevenissen. Samen met moeder een broek kopen, een juf op bezoek krijgen of iets uitzoeken voor het kerstdiner. Elke verhaaltje is een avontuur. Grappig, vrolijk en herkenbaar. Verdriet komt ook voorbij o.a. in het verhaal Sterren waarin we lezen dat Lien dood is en een ster geworden is.
Een dik jaar Julia en Ot is een dikke voorleesbundel, dat een plaats in iedere boekenkast verdient. Met deze twee kinderen beleef je alle seizoenen en feesten in een heel jaar.
Voor in het boek vind je een uitgebreide inhoudsopgave. Deze is heel overzichtelijk. De eerste verhalen zijn ‘algemeen’, hierna vind je verhalen die achtereenvolgens passen bij de herfst, winter, lente en zomer. Zo vind je snel een passend verhaal. Over veel onderwerpen staat er wel een verhaal in. De verhalen zijn mooi van lengte en zijn los van elkaar te lezen. Vanaf het begin zijn de kinderen betrokken. Julia en Ot zijn van hun leeftijd. Wat ze meemaken herkennen we of prikkelt de nieuwsgierigheid van de kinderen. Mooi om te zien dat het spel uitlokt. Ook vloeien hier mooie kringgesprekken uit.
Elk seizoen start met een vers, soms geschreven op rijm. Hierin ontdek je de eerste kenmerken. Zo kijkt Ot in de lente naar de grond. Zou er al een bloem uit een bolletje komen? Bij de herfst waaien de blaadjes rond en rollen er kastanjes over het pad.
Het boek heeft prachtige illustraties. Deze zijn van Sandra Klaassen. Lieve, sfeervolle prenten in warme kleuren. Julia en Ot dartelen over de pagina’s en laten hun emoties zien. Soms lijkt het wel alsof we erbij zijn.
Met een Een dik jaar Julia en Ot krijgt ieder kind er twee vrienden bij: Julia en Ot.

Meer recensies van Jufelsie