Een echt egeltjes feest

Jufelsie 03 februari 2020
Verjaardagen vier ik groots met mijn kleuters. We zingen liedjes, dansen en steken de kaarsjes van de verjaardagstaart aan. Na het uitdelen van de traktatie lees ik altijd een prentenboek voor waarin het thema feest een rol in speelt. In Een echt egeltjesfeest van Sam Loman is Bluebel bijna jarig. Ze wil een feestje geven. Wie zal ze uitnodigen? Dat wordt kiezen….. en dat vindt Bluebel juist zo moeilijk, ze blijft twijfelen. Gelukkig helpen haar vrienden. Poppy geeft Bluebel een fles oranje limonade, mevrouw Wasbeer geeft haar paarse laarsjes en van Piet krijgt ze appelvlaai. Bluebel komt thuis met een tas vol spullen die anderen leuk vinden. Dan vraagt mama wat voor feest ze wel leuk vindt. Een egeltjesfeest,’ zegt Bluebel. Samen met haar moeder ruilt ze alle spulletjes om.
Een echt egeltjesfeest is een prachtig verhaal dat gaat over keuzes maken. Heel herkenbaar voor kinderen. Zij vinden kiezen moeilijk, ze twijfelen en laten hun keuze afhangen van wat anderen doen. Samen met Bluebel ontdekken ze dat kiezen helemaal niet zo moeilijk is. Kinderen weten heel goed wat ze zelf wel of niet willen.
In het verhaal zitten alle aspecten, die horen bij een verjaardag: uitnodigingen, feestschoenen, taart, limonade en spelletjes. Kinderen worden betrokken bij het verhaal. Wanneer één van de vrienden Bluebel geholpen heeft, staat deze keuze vetgedrukt. Zo kunnen kinderen hier op reageren en ervaren zij dat het niet de keuze is geweest van Bluebel.
De illustraties zijn prachtig. Sam Loman gebruikt zachte, warme kleuren. Ze spreken tot de verbeelding bij jonge kinderen. Het gevoel van Bluebel is van haar gezicht te lezen.
Gelukkig heb ik geen problemen met kiezen. Een echt egeltjesfeest lees ik graag voor!

Meer recensies van Jufelsie