Eerlijk delen...

Jufelsie 05 oktober 2020
In mijn groep heb ik een rekenhoek. Daar worden kinderen uitgedaagd om met verschillende materialen spelenderwijs te tellen, te wegen en te meten. Op deze manier komen getallen en verschillende rekenbegrippen aan de orde.
In de kast liggen ook boeken die hier een bijdrage aan kunnen leveren. Gertje Gans deelt uit! is zo’n boek.
Op de boerderij van Jans woont Gertje Gans. Hij heeft honger en scharrelt wat rond. In de graanschuur vindt hij glanzende, goudgele korrels. Wanneer hij wil gaan smullen komt er een haan de schuur binnenlopen. Samen verdelen ze de graankorrels. Maar wat is dat? Twee kippetjes lopen door de open deur naar binnen. Opnieuw verdeelt Gertje alles. Zelfs, wanneer er een muis voorbij rent en zijn babymuisjes erbij roept, blijft Gertje alles eerlijk delen. Elk dier heeft nu één graankorrel. Hoort Gertje het goed, komt er nu nog een dier? Gelukkig is het de boerin. Zij draagt een zak vol graan.
Gertje Gans deelt uit! is een fantastisch boek waarin kinderen leren tellen en delen. Samen met Gertje tellen ze de graankorrels, die ze in de schuur ontdekken. Dit zijn er twintig. Daarna tellen ze elke keer als het graan is verdeeld, de korrels op de bordjes. Grappig is dat het antwoord, het getal, is verstopt in de illustratie. Op deze manier koppelen ze de hoeveelheid aan het getal. Aan het aantal bordjes zien ze over hoeveel dieren de twintig korrels zijn verdeeld. Zo krijgen kinderen spelenderwijs inzicht in het delen.
Mijn kleuters spelen het hele verhaal uit in de rekenhoek. Ze tellen, verdelen en tellen opnieuw. Knuffels doen mee en bij de bordjes worden getalkaarten gelegd. Spelenderwijs komen begrippen langs: meer, minder, evenveel. Ze gebruiken grote en kleine borden, maar blijven twintig graankorrels tellen.
Met Gertje Gans deelt uit! is er een nieuwe impuls in de rekenhoek gekomen.

Tip: Op de website van De Vier Windstreken is een kleurplaat en een knutselplaat gratis te downloaden. De knutselplaat kunnen de kinderen gebruiken om tijdens het lezen mee te tellen en te delen!

Meer recensies van Jufelsie