Elke dag is hier wat te beleven...

Jufelsie 18 april 2024
Parken liggen in veel grote steden. In Rotterdam, aan de voet van de Euromast ligt een heel mooi park. Architect en illustrator Magnus Weightman komt uit Rotterdam. Hij neemt ons mee naar dit prachtige park in zijn boek Het park.
Het park is een plek waar mensen rust zoeken of elkaar ontmoeten. Kinderen spelen op het gras of verstoppen zich achter bomen. Dieren bouwen daar hun nest of lopen rustig met hun baasje mee. Er worden sporten beoefend of mensen kijken rustig naar de voorbijdrijvende wolken. In het park is altijd wat te doen. Elke dag van het jaar. Elk uur van de dag.
Zodra je dit boek Het park openslaat ontmoet je enkele parkbezoekers. Lotje bezoekt het park met haar hond Dotje. Dotje gaat er soms snel vandoor waardoor Lotje haar weer moet gaan zoeken. Eekje leert fietsen met hulp van papa en Jimi, Noël en Mitch spelen graag een partijtje voetbal. Yanna rolt elke dag haar kleedje uit om haar yoga-oefeningen te doen terwijl Freek een rondje rent. Zoë en Zocher lopen rustig door het park. Zocher is een echte speurhond en vindt voorwerpen, die mensen zijn verloren. Gerard en Gerrie Gordel zijn net ouders geworden. Met hun baby in de kinderwagen komen ze graag naar het park. Terwijl een reiger rustig alles bekijkt, zorgt Henri Hovenier ervoor dat alles netjes onderhouden wordt. Het park is een plek voor alle bewoners van de stad. Zij laten op elke pagina zien wat er zoal te beleven valt.
Het park is een fantastisch kijk – en zoek boek wat alle seizoenen van het jaar doorloopt. Op elke paginagrote zoekplaat is heel veel te zien. Wanneer je een van de parkbezoekers volgt, ontdek je verrassende details. Zo zie je wat Zocher in het park zoal vindt bijv. een zonnehoed. Op de volgende bladzijde ontdek je van wie dat voorwerp is, de zonnehoed is van ‘poes’. Ook wordt er hondenpoep opgeruimd en netjes terug aan het baasje gegeven. Een detail waar we om moeten lachen.
Yanna probeert nieuwe oefeningen uit en daagt ons uit om mee te doen. We proberen onze benen van de grond te houden of staan op een been. Lotje rent haar hond Dotje achterna. Dotje is vliegensvlug, maar door goed te zoeken vinden we deze hond voor haar terug. De familie Gordel maakt een bruiloft mee en loopt mee in een Halloween optocht, terwijl de kleine groeit als kool. Je komt ogen tekort, er is zoveel te zien en te ontdekken. Alles mooi ingekleurd en met de kleinste details getekend.
Jonge kinderen herkennen dingen en tegelijkertijd leren ze iets nieuws. Ze zien de natuur veranderen, vinden typische seizoen - kenmerken terug en maken verschillende feestelijke activiteiten mee. Hun woordenschat groeit enorm. Er ontstaan gesprekken en verhalen. Het prikkelt de creativiteit en de fantasie.
Daarnaast worden rekenbegrippen geoefend en kan er veel geteld worden. Hoeveel ballonnen waaien de lucht in? Hoeveel bootjes liggen er in het water of hoeveel sleetjes liggen in de sneeuw? Op elke zoekplaat staat ook steeds een nummer. Wanneer je deze vindt, kun je achterin het boek de plek vinden waar je op dat moment in het park bent. Op deze manier wandel je door het park en kom je op elke plaats.
Het park is een boek voor urenlang kijk – en zoek plezier voor kinderen maar ook zeker voor volwassen. Een boek met verrassende details en grapjes. Je raakt niet uitgekeken!

ps. Het is een bezoekje waard om het park, bij de Euromast, in Rotterdam te bezoeken! Elke dag is daar een nieuw avontuur te beleven.

Meer recensies van Jufelsie