Een prachtig cadeau

Jufelsie 21 maart 2024
Simke is bijna jarig. Ze heeft een grote verjaardagswens: een echte boom. Haar klasgenoten lachen haar uit. ‘Dat kan helemaal niet’ roepen ze. Simke houdt moed en ze schrijft een brief aan de burgermeester.
Als ze een paar dagen later wakker wordt, staat de hele straat vol bomen. Het is een geweldig cadeau. De hele straat komt tot leven. Bewoners komen naar buiten en maken kennis met elkaar. Een kunstenaar onderzoekt de vormen en de kleuren van de bladeren en bomen. De kinderen bouwen boomhutten en spelen verstoppertje. De burgermeester komt zelfs op Simkes feestje. Ze mag vandaag feestvieren in het bos. Daarna wandelt het bos weer verder…
Ik wil een bos voor mijn verjaardag is een mooi verhaal, geschreven door Linda de Haan. Ze werd geïnspireerd door het BOSK-project in Leeuwarden. In de zomer van 2022 wandelden 1000 bomen een route van 3,5 kilometer dwars door de binnenstad van Leeuwarden. Deze bomen hebben een plek in de volle grond gekregen, waar ze volop kunnen groeien.
Met dit verhaal wil Linda een boodschap uitstralen. Bomen zijn belangrijk voor de mens. Ze zorgen o.a. voor rust, ontspanning en plezier. Ieder geniet er van op zijn eigen manier.
Een verjaardag is een mooie gelegenheid om een cadeau te wensen. Simke hoeft daar niet lang over na te denken.
Het verhaal is mooi opgebouwd. Verschillende gevoelens komen aan de orde: verlangen, boos, vrolijk, teleurgesteld en gelukkig. We zien deze ook heel duidelijk in het gezicht van Simke.
Naast het verhaal heeft Linda de Haan ook alle illustraties getekend voor Ik wil een bos voor mijn verjaardag. Prachtige sfeervolle tekeningen in zacht kleuren. Leuke details vallen meteen op. De uitnodiging voor de verjaardag is in de vorm van een boom en we zien vrolijke reacties van iedereen, die er eentje ontvangt. We draaien het boek een kwartslag om de grote boom te bewonderen. Verschillende bewoners kijken erna vanuit hun balkon. Daarna ontdekken we mooie prenten van verschillende situaties, die rondom de boom plaatsvinden. Wanneer het bos verder gaat, heeft het wel voor inspiratie in de straat gezorgd. Op de laatste pagina ontdekken we meer groen. De straat vrolijkt er van op.
Tot slot staan er achterin, in de binnenkant van de omslag, enkele vragen. Ze uitdagen uit om met elkaar in gesprek te gaan.

Ik wil een bos voor mijn verjaardag
Wat is jouw lievelingsboom?

Meer recensies van Jufelsie