Pauwtje Pio en de kriebelbeestjes

Jufelsie 20 september 2019
Mijn kleuters kennen Pauwtje Pio. In de klas heb ik Pauwtje Pio geeft een pluim en Pauwtje Pio en het uilskuiken al eerder voorgelezen. In Pauwtje Pio en de kriebelbeestjes is Pauwtje Pio vroeg opgestaan om Uk het uilskuiken te verrassen met een mooie bos bloemen. Terwijl ze de bloemen plukt, maakt ze per ongeluk het huisje van het lieveheersbeestje kapot. Pio schrikt en om het goed te maken gaat ze het lieveheersbeestje helpen om een nieuwe plek te vinden. Ga je mee?
Wandel samen met Pio langs de mieren, de bijen, de spin en andere kriebelbeestjes en ontdek de plek waar het lieveheersbeestje graag wil wonen.
Pauwtje Pio en de kriebelbeestjes is een mooi verhaal waarin het thema helpen centraal staat en kinderen kennismaken met de woningen van verschillende kriebelbeestjes. In het boek staan insecten, die de kinderen kennen. Een mierenhoop hebben ze weleens in het bos gezien, maar dat bijen in een holletje van een tak wonen was nieuw voor ze. Op het eind zien ze dat het lieveheersbeestje een plekje heeft gevonden in het insectenhotel. En wat blijkt dan… Uk heeft ook meegeholpen. Hierna keken de kinderen nieuwsgierig naar de andere gasten!
Mijn kleuters waren onder de indruk van de mieren. “Die kleine beestjes dragen zomaar een tak” riepen ze terwijl ze naar de illustratie keken. De illustraties zijn uitnodigend. Pauwtje Pio valt met haar blauwe lijf en roze vleugels goed op. Daarnaast zijn de kriebelbeestjes mooi getekend en ingekleurd.
Na het lezen van dit prentenboek heb ik met de kinderen gesproken over ‘helpen’. Als eerste werden voorbeelden uit de klas genoemd: helpen met het bouwen van een toren, met het strikken van de veters, met het maken van een puzzel. Daarna vertelden mijn kleuters dat ze thuis ook vaak helpen. Tot slot gaf de juf ze een compliment. Het lieveheersbeestje is blij met de hulp van Pauwtje Pio en de juf is blij met haar hulpjes!

Meer recensies van Jufelsie