Pudding Tarzan en andere verhalen

Jufelsie 16 september 2019
Op mijn bureau ligt Pudding Tarzan en andere verhalen. Een heerlijke bundel met vier boeken van de auteur Ole Lund Kirkegaard: Albert, Otto is een neushoorn, Pudding Tarzan en Peer en Maatje.
Het eerste boek speelt zich af op het platteland, in Kannestad. Daar staan enkele huizen en boerderijen rondom een eendenvijver. Op een ochtend wordt Albert geboren. Hij groeit als kool en zijn vader houdt dit netjes bij. Als hij groot genoeg is gaat hij naar school, maar hij verknoeit zijn tijd niet aan huiswerk maken of het doen van een klusje aan zijn moeder. Nee, liever trekt Albert er op uit. Samen met zijn vriend Eric of alleen.
Een geweldig verhaal met humor. Albert is avontuurlijk en heeft geweldige ideeën. Hij bedoelt het allemaal goed en zijn fratsen lopen altijd goed af. Uiteindelijk zorgt hij ervoor dat de slechteriken met een luchtballon de lucht in gaan.
In Otto is een neushoorn maak je kennis met Topper. Hij woont in een rood huis schuin tegenover de haven. Het hele jaar zat het huis vol met mensen en kinderen. Ook zijn beste vriend Hugo woont daar. De twee jongens maken iets vreemds mee… Topper vindt een bijzonder potlood. Eerst schrijft hij wat op de muur. Verbaasd is Topper, wanneer hij ontdekt dat de geschreven tekst verdwenen is. Later is hij thuis en tekent daar een neushoorn op de muur. Topper en Hugo schrikken zich een hoedje als even later een gele neushoorn door de kamer stampt. Dit dier heeft honger en zorgt voor veel hilariteit.
Fantastisch om te lezen wat er kan gebeuren als er zomaar een neushoorn van de muur wandelt. Het valt niet mee om eten voor hem te krijgen. Toch krijgt Topper het voor elkaar. Steeds meer mensen ontdekken de neushoorn. In plaats van dat ze boos worden, wordt het steeds gezelliger met elkaar. Uiteindelijk komt er een oplossing voor de neushoorn en is iedereen tevreden.
Het boek leest vlot, er gebeurt veel, ik heb genoten van begin tot het eind.
Nieuwsgierig begin ik aan het derde doek Pudding Tarzan. Deze gaat over Iwan, een miezerig jongetje dat de domste van de klas is en de slechtste met gymnastiek. Elke dag wordt hij uitgedaagd door een grote groep stoere jongen. Elke dag bezorgen ze hem een plens water in zijn broek. Zijn vader is helemaal weg van Tarzan en wil dat Iwan ook een Tarzan wordt. Helaas kan Iwan niet van de ene tak naar de andere slingeren. Vanaf die dag wordt Iwan Pudding Tarzan genoemd. Maar op een dag ontmoet Iwan een oud vrouwtje, een heks. Hij mag voor één dag een wens doen. Iwan wenst dat al zijn wensen uitkomen. Voor één dag lijkt hij de échte Tarzan wel.
Na dit boek ben ik helemaal fan van deze auteur, Ole Lund Kirkegaard. Wat een heerlijke verhalen. Ze zitten vol avontuur, spanning en humor. Je kruipt in de huid van de hoofdpersoon en stapt in zijn leven. Er zit vaart in de verhalen en met moeite kon ik het boek wegleggen.
Tot slot lees ik het laatste boek Peer en Maatje in deze bundel. Tien hoofdstukken waarin je ‘iets’ te horen krijgt. Peer en Maatje zijn twee jongens uit Winderadeel. Ze komen op originele ideeën en voeren die dan graag uit in de buurt of op het landgoed van Mikkel de Baal. Het loopt niet altijd goed af maar een onschuldige schilder die dan net in de buurt is, vangt de klappen!
Ook hier weer genoten van de prachtige schrijfstijl. De hoofdstukken zijn kort. Er wordt een avontuur uit de doeken gedaan. Vanaf het begin zit je meteen in het boek en zie je Peer en Maatje voor je, twee jongens waar de ondeugendheid vanaf straalt en waar de kinderen weer veel plezier mee hebben.

De illustraties in deze bundel zijn van de auteur zelf. Ze staan verspreid over de verhalen en zijn ingekleurd door Maya Bang. Bijzondere details zijn uitdrukkelijk weergegeven waardoor ze grappig zijn. Bekijk Topper met één tand of de moeder van Judith die tegenover tegen over Albert en Erik staat. In het boek Pudding Tarzan word je tijdens het lezen geattendeerd op de afbeeldingen met een kleine verwijzing.
Pudding Tarzan en andere verhalen is een boek waar kinderen van genieten en veel lol aan beleven. Heerlijk om voor te lezen, stoppen is bijna onmogelijk. Dit boek krijgt een plek op mijn boekenplank.

Meer recensies van Jufelsie