Helden bestaan in alle soorten en maten

Jufelsie 23 maart 2024
Sterre heeft een droom. Ze wil astronaut worden. Alleen er is een klein probleempje: Sterre is een olifant. Vol goede moed gaat ze naar het astronautencentrum om zich aan te melden. Daar bedenken ze snel een reden waarom Sterre niet de ruimte in kan. Sterre geeft niet op en gaat zelf aan de slag. Helaas lukt het de keren daarop ook niet. Ze blijft volhouden. Wanneer ze alles heeft gedaan en de Grote Baas en alle managers haar aanmelding bespreken, komt Sterre tot een conclusie… Ze is klaar voor vertrek!
Sterrefant is een geweldig verhaal over dromen hebben, doorzetten, niet opgeven en moed houden. James Foley heeft het avontuur geschreven voor jonge kinderen vanaf vier jaar.
Zodra we het boek openslaan maken we kennis met Sterre. Een prachtige olifant, die graag de ruimte in wil. Alleen is er nog nooit een olifant als astronaut de ruimte in gegaan. Vervolgens ontdekken we wat een astronaut allemaal moet doen, voordat hij de ruimte in gaat. Sterre zorgt voor een pak, zoekt een leraar die haar alles leert wat ze moet weten en ze wordt beresterk. Vervolgens bouwt ze een raket en zorgt voor een team, dat achter haar staat. Dit alles maakt indruk bij de kinderen. Het is niet zomaar een raket binnenstappen en gelanceerd worden. Het verhaal heeft een mooie opbouw en wanneer Sterre er alles aan heeft gedaan, wordt het spannend. Krijgt ze nu toestemming? De kinderen kijken met gespannen gezichten naar de tafel vol managers. De ontknoping is geweldig.
Sterre leert kinderen niet op te geven en moed te houden wanneer je iets echt wilt. Het verhaal draagt met doorzettingsvermogen en vertrouwen bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast leren de kinderen veel over ruimtevaart en tellen ze terug van 10 naar 1 om de raket te lanceren.
Olifanten zijn nog nooit in de ruimte geweest. Wel andere dieren in de geschiedenis. Heel bekend is hond Laika. De eerste hond die in een baan om de aarde vloog. Een mooi overzicht van alle dieren in de ruimte, vind je achterin het boek. Je vindt er ook portretten van de eerste man en vrouw in de ruimte.
Naast de tekst heeft James ook de illustraties verzorgd. We genieten van de kleurrijke, sfeervolle prenten die verschillen in grootte. Geweldig is de illustratie die twee pagina’s groot is. Sterre zweeft daar met haar team in de ruimte. Een prachtige uitklappagina laat alle Sterrefant ruimtehelden zien. Een mooie uitdaging om samen te kijken welke dieren de helden van Sterre zijn.

Helden bestaan in alle soorten en maten.
Dat staat in de sterren geschreven!
Ben je klaar om Sterres avontuur te beleven?
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1…
we gaan lezen en over de ruimte praten!

Meer recensies van Jufelsie