Ideaal geschenk

jufveronique 18 november 2023
“Ergens buiten ( niet zo ver weg)
Waar het rustig stil is.
Is bij het bos en bij de zee ..
het mooiste plekje te vinden.
Ga je mee … naar het woud van Holst!
Verschillende emoties omhuld in een prachtige cover. Ik kan geen betere omschrijving verzinnen voor dit prachtige boek. Ik was begonnen met het plaatsen van post-its bij de verhalen die me iets deden, waarvan ik overtuigd was, dat ik die kon gebruiken in de klas of om door te geven aan iemand die het nodig heeft. Maar dit is onbegonnen werk en zonde van het papier. Ieder verhaaltje heeft me wel op één andere manier weten te raken. Ik ben ervan overtuigd dat die gewoon moeten gedeeld worden. De hardcover krijgt een plaatsje in mijn woonplaats, een plaats waar mensen aangetrokken worden om hem in hun handen te nemen en zich laten meenemen in de kracht van de woorden van Winny Bogaards.
De cover is eenvoudig wit met een tekening van Haas en Slak er op. Binnenin het boek vind je die tekening ook terug en het gevoel die de tekening me geeft, past enorm goed bij het verhaal die erbij hoort.
Bij de inleiding krijg je te lezen waarom Winny, de schrijfster voor deze titel koos. Ze vertelt je bovendien ook meer over de gekozen dieren die in de verhaaltjes voorkomen. De tekeningen die bij elk verhaal getekend zijn, geven die mijmerverhalen ( zo noemt Winny zelf haar verhalen) een gekleurd extra om die tekst nog wat extra bij te staan of is het net andersom? Krijgen de illustraties extra tekst om die gevoelens nog meer kracht bij te staan?
Op iedere bladzijde heb je een kort verhaal die je alleen kan lezen, maar die allemaal samen toch een prachtig geheel vormen. Ik heb ervoor gekozen om iedere dag een bladzijde te lezen en te herlezen. De kracht van de woorden laten je nadenken en relativeren. Ze geven een positief gevoel tegenover bepaalde levensvragen.
Ben je dus op zoek naar een persoonlijk boek voor onder de kerstboom? Voor iemand waar je heel veel om geeft en die de kracht van mooie woorden weet te waarderen? Dan is dit het ideale geschenk.

Meer recensies van jufveronique