Speur je mee?

jufveronique 16 augustus 2023
Zit er een grote speurneus verborgen in die kleine lezer van jou? Dan sla je met kleine Sherlock gewoon twee vliegen in één klap. Het aardappelmysterie is de eerste zoektocht in een nieuwe reeks detectiveverhalen. De aaneenschakeling van raadsels verborgen in tekst en illustraties laten kinderen actief meelezen, meedenken en speuren naar antwoorden. Om het leesplezier hoog te houden is er ook voor gezorgd dat de antwoorden in de tekst werden verweven. Voor mij een unieke kans om kinderen nieuwsgierig te maken naar het einde van dit verhaal en laten uitkijken naar een vervolg.
Wat een zoektocht naar gevallen aardappelen kan teweegbrengen? Dat lees je in het eerste detectiveverhaal van Kleine Sherlock. Een stiekem gesprek tussen twee geheimzinnige figuren is de start van dit mysterie. Zal Kleine Sherlock samen met zijn vrienden de raadsels oplossen?
Hoe leuk is dit boek! Een eerste detectiveverhaal met zoektocht geheel op maat van eerste lezers. Pascal Prévot heeft me met deze uitgave me wel nieuwsgierig gemaakt naar meer.
Het gehele verhaal omvat vijfenveertig bladzijden. Wat voor veel eerste lezertjes het ideale formaat is om te starten. Er werd gebruik gemaakt van een groot lettertype, wat het lezen voor hen ook eenvoudiger maakt. Vele kleurrijke illustraties geven steun aan het verhaal, helpen de speurneus bij het zoeken, maar geven ook de juiste rustpauze. Ze helpen kinderen ook nadenken en tot zich te nemen wat er al gelezen werd. Speur en lees je alleen of speur en lees je liever met twee dit maakt het allemaal nog zoveel leuker. Ook voorlezen aan nog kleinere speurneuzen is helemaal geen probleem. De zoektocht naar het aardappelmysterie maakte zelfs mij heel nieuwsgierig.
Speuren in boeken was nog nooit zo leuk. En je hoeft dit niet alleen met Kleine Sherlock te doen. Je leert ook zijn vrienden: Boef de hond, Doc zijn beste vriend, de tweeling Emel en Amel en Gus kennen. Elk met zijn eigen gaven en talenten.
Ik kan niet wachten om te helpen bij de volgende zaak van Kleine Sherlock. Achteraan het boek wordt zelfs al verklapt welke titel dit boek krijgt. Speur jij de volgende keer ook mee?

Meer recensies van jufveronique